sâmbătă, 4 septembrie 2010

Amintiri de toamna....Pastorel Teodoreanu


Cu totii simtim prezenta toamnei...un timp cu lumina blanda,miros de frunze arse spre seara si....acea incaractura usor romantica...mai greu de prins in cuvinte...de mine cel putin acum... Si spun asta pentru ca,in acest moment toamna imi aminteste de gustul dulce al strugurilor si de mirosul proaspat al mustului.... Cand eram mica, mergeam impreuna cu bunicii mei la mustarii.....imbracate simplu in stuf,invaluite in aroma de pastrama de oaie la gratar cu mamaliguta (pe care chiar nu o apreciam la vremea aceea) si evident cu carafele pline cu must proaspat pe fiecare masa... Bunicul meu avea o mare admiratie pentru Pastorel Teodoreanu. „Păstorel” este pseudonimul scriitorului Alexandru Osvald Teodoreanu, născut lin iulie 1894 la Dorohoi si fratele lui Ioan-Hipolit Teodoreanu, scriitorul unanim apreciat ca prozator sub identitatea de Ionel Teodoreanu. Avocat,publicist,epigramist, Pastorel Teodoreanu este cunoscut si datorita pasiunii sale pentru mancarurile gustoase si vinurile de exceptie. Calitățile sale gustative și experiența deosebit de variată și complexă pe care o avea în degustarea vinurilor românești, în special, îl făcea capabil să identifice cu o "precizie uluitoare" nu numai soiul de vin, podgoria și anul fabricației, ba chiar și alte amănunte, cum ar fi orientarea geografică a locului pe care se găsea via din care se se fabricase vinul.... Am vrut sa subliniez acum in mod special latura de gurmand a lui Pastorel pentru ca mi-ar placea sa savurati-citind singura reteta povestita in versuri de celebrul autor al volumelor ''Gastronomice''si''De re culinaria''. Reteta de porumbel la tava a lui Pastorel

Iei un hulub decapitat
Ales din cei mai grasi, fireste,
Scoti penele. Cinatuieste
Apoi sareaza delicat.

Si nu uita un amanunt:
Taind, spre-al inveli, o fina
Felie alba de slanina
Sa-i pui in cos si-un pic de unt.

Pe urma, c-un cutit ce taie
Ciopleste cu indemanare
Vreo opt sau noua betisoare
Si le aseaza in tigaie

Hulubul cel cu unt umplut
Pe-acest gratar improvizat
Intr-un cuptor va fi lasat,
La foc domol si sustinut.

Si, ca sa-i tragi din plin folosul,
Cand slaninuta s-a prajit
Il scoti afara negresit
Fara sa uiti sa torni si sosul.

Cu un vin ros in paharel
Friptura e o delectare,
Deci iti ureaza pofta mare
Al dumitale

Pastorel

....dar va mai trece ceva timp pana strugurii vor fi copti si mustul dulce-intepator gata a fi baut....pana atunci...imi amintesc....


Asculta mai multe audio Diverse



40 de comentarii:

  1. Asta e doar o fotografie... Ceilalti erau adevărati. :(

    RăspundețiȘtergere
  2. Articolul tău mi-a amintit de copilărie. Ne adunam cu totii la un străbunic... Ne primea cu drag de fiecare dată. Toamna, adunam merele din livadă si le storceam. Era o adevărată sărbătoare. Stăteam cu păhărelul si asteptam să curgă mustul. Avea gustul vietii.

    Din reteta lui Păstorel, mi s-a făcut poftă doar de...slănină. Te superi? Ba, si de atmosfera boemă... :)

    RăspundețiȘtergere
  3. zorro : nostalgia data de amintiri....ce poate egala aceasta senzatie?poate doar un zambet adresat trecutului...

    pofta buna la slanina daca ai prin preajma :)
    apreciez reteta lui Pastorel pentru ca e singura in versuri...dar...tare mi-ar fi placut sa nu fie facuta cu carne de porumbel...''un hulub decapitat''suna groaznic...dar...ma straduiesc sa nu vizualizez imaginea...

    si da...pe vremea lui oamenii aveau timp sa savureze gustul mancarii....gustul unei conversatii placute si a unui vin bun...
    tempi passati....

    RăspundețiȘtergere
  4. Da...chiar că sună...sadic, dar oare "pui eviscerat" sună mai bine? :))

    RăspundețiȘtergere
  5. zorro : inca o imagine pe care ma straduiesc sa nu o vizualizez :)
    nu vrei sa ne gandim la struguri?sub forma solida sau lichida...:)

    RăspundețiȘtergere
  6. În formă solidă, că, dacă stăm până se fac vin...:)

    RăspundețiȘtergere
  7. zorro : am citit ca la poalele Vezuviului se cultiva un soi de struguri care se culeg iarna cand sunt deja stafiditi...vinul se numeste Lacrima Christi...inca nu l-am baut....dar sper sa o fac :)

    RăspundețiȘtergere
  8. http://www.youtube.com/watch?v=wKOQgEVbKcI&p=9D3AE123F7D73908&playnext=1&index=26

    RăspundețiȘtergere
  9. :))))
    spune-mi ca strugurii tai nu au acelasi efect...

    RăspundețiȘtergere
  10. promite-mi ca faci o poza dupa...:))
    asta daca...o sa mai poti :)

    RăspundețiȘtergere
  11. După zece struguri? Da' ce crezi? Că sunt soricel?

    RăspundețiȘtergere
  12. pai nu stabilisem ? doi ani...dupa ce rodeste via:)

    RăspundețiȘtergere
  13. Peste doi ani voi fi om serios, nu Zorro. :)) Om cu vie, na. :))

    RăspundețiȘtergere
  14. Îti voi trimite si tie struguri, dacă promiti că nu vei deschide cutia... :))

    RăspundețiȘtergere
  15. acum ce sa spun...daca tu vei fi om serios cu vie pe rod...nu deschid cutia...ce sa fac :)
    sau cel putin...te las sa speri :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Aoleu, ai deschis-o deja, de a mai rămas aia mică? Vezi, dacă ai mâncat strugurii singură? :))

    RăspundețiȘtergere
  17. Mda,...ai facut o legatura frumoasa intre tine, ai tai,obiceiuri,toamna si Pastorel.Cat a trait tatal meu,pana acum multi ani,mergeam cu el in zile de toamna sa mancam pastrama de oaie si sa bem vin nou.Dupa aceea nu m-am dus singur si nici amatori nu am gasit.Parca simt si acum din gusturile de atunci.Multumesc...

    RăspundețiȘtergere
  18. dmd : vreau sa cred ca amintirea te bucura si nu te intristeaza

    RăspundețiȘtergere
  19. amintiri de toamna ..tristeti provinciale cu miros de branza la afumatoare si sunca in pod ...salutari de la cheia.

    ps: se vede zaganul seara intr-un mare fel.a inceput sa rugineasca

    RăspundețiȘtergere
  20. capuldemetal : ...atatea culori....aduna-le...in curand totul va fi alb...si cu mult cenusiu...

    RăspundețiȘtergere
  21. :)..albul e pur si curat..si tot vor fi culori,omatul descompunand lumina..

    RăspundețiȘtergere
  22. Imi spune ca, a aparut o eroare la accesarea serverului...
    Spuneam...ai in ochi patimi dulci si luciri de pacat...!
    Frumoasa prezentare, felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  23. nu stiu ce sa spun Paul...stiu sigur ca nu sunt Zaraza...dar... ai ochi care vad :)

    multumesc oricum si ma bucur ca ai trecut pe la mine...

    RăspundețiȘtergere
  24. Am citit cateva postari ale tale in zilele trecute, de aici concluzia "imi place cum gandesti", imi cer scuze pentru ca nu am lasat un semn al trecerii mele, insa, de fiecare data, am simtit finetea gandirii tale...
    Analogia ochilor, am facut-o potrivirii versurilor cu ceea ce vad si inca vad bine...:)
    Am sa revin cu mare drag!
    Multumesc...
    Noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
  25. Iertati-ma ca intervin dar am o nelamurire, specia de "gelos virtual" exista?
    si daca cumva nu a fost luata in "calcul"..se poate inventa?:))

    RăspundețiȘtergere
  26. Anonim : virtual vorbind...totul e posibil :)

    RăspundețiȘtergere
  27. A..deci am sa merg dupe:)un dicton al vremii...totul este posibil..nimic nu-i disponibil, am inteles:)
    De fapt am inteles ca nimic nu-i de inteles, cel mult de imaginat..sau simtit.Cu specificatia ca la ultima ramane in picioare alt dicton..modern:
    "Ai grija ce-ti doresti.."
    Apropo dumneavoastra ce va doriti?
    Sau nu va doriti ..tocami ca sa aveti. Si cat! Daca e sa gasiti cantitatea si intensitatea optima...sa mi transmiteti si mie, indragostit fiind...de-o persoana atat de apropiata simturilor mele nebuno-tampite de dor, incat par a-mi fi ciufulite totate valorile interne...spirituale...samd
    Iertati-mi...prealunga interventie-doleanta:))
    dar sunt miscat...
    si uneori.. te enerveaza la culme miscatul asta,
    unde mai puneti ca parfumul de "certitudine"e ametitor...cu toata opozitia atator necunoscute si neclaritati...ambigue chiar:)

    RăspundețiȘtergere
  28. ati uitat un alt dicton modern...."dorintele sunt facute sa NU fie implinite" :)

    RăspundețiȘtergere
  29. Sa inteleg doamna ca ma trimiteti la...categoria:
    "muritor si rece-incalzit pe parcurs":)
    Binee...
    Atunci, am sa ma gandesc la dusmanul Maslow (pana acum n-am facut-o)si zic, am sa alatur sustinatorilor de la soare si din umbra ai LUI...in speta a teoriei si principiului astuia!!
    Pff..urat personaj, dar dupa parerea unora "sanatos". Insa chiar si asa, putini l-au cunoscut:)O sa-i dau un telefon cred si o sa-l intreb daca...pot sa ma indragostesc!(parca vad ca-mi raspunde altceva):)
    A..apropo sunteti fana:))

    RăspundețiȘtergere
  30. Am sa vorbesc cu "facatorul de dorinte" sa-si mai revizuiasca atitudinea asta domnule..!
    Ptuu..dar pe care sa-l iau? ..pe parinte,preot sau pe profesor?
    O sa-i intrunesc cred,intr-un consiliu sa le vorbesc de ce au ei oroare: de subtilitati!
    ..si iar o sa reitereze vechea poveste a pungutei cu doieoro:))
    ps:ori ne invartim in jurul cozii ori...:)

    RăspundețiȘtergere
  31. catalin : mi-ar placea sa stiu atatea povesti cate stii tu...

    RăspundețiȘtergere