duminică, 18 martie 2012

Primul semafor din Bucuresti


De fapt, pe atunci denumirea de “semafor” nu exista. Presa vremii il numea: “cel mai nou aparat de semnalizare” si remarca astfel intrarea Romaniei in randul tarilor care modernizau traficul. Era intr-o zi de sambata, la pranz, cand, in prezenta prefectului politiei, colonelul G. Marinescu, a chestorului Paximede si a comisarilor de la circulatie a fost pus in functiune acest nou si modern (pe atunci) mijloc de fluidizare a traficului, care – prilej de mandrie nationala – fusese produs in tara. Semaforul – care nu avea decat cate un “ochi” pe fiecare directie de mers din intersectie – a fost instalat langa firele electrice ale tramvaiului 14 (care avea traseu pe acolo, in epoca) si era astfel construit incat luminile lui sa poata fi vazute de la o distanta de 300 de metri. “Este luminat in culorile internationale rosu si verde”, nota presa vremii.Dupa inaugurarea cu pompa a noului semafor,secventele de rosu si verde erau stabilite de un agent de circulatie, care apasa pe un buton situat pe un stalp din intersectie. Tot acolo se afla si un telefon aflat in directa legatura cu serviciul circulatie, pentru a anunta eventualele disfunctii, accidente sau deranjamente. Iata ce sfaturi da conducatorilor auto un reporter al ziarului “Universul”: “Conducatorii de vehicule trebuie sa stie urmatoarele: Lumina rosie inseamna oprire. In momentul cand urmeaza sa se schimbe culoarea, o sonerie puternica, instalata in aparat, da semnalul de atentie. Pana sa apara culoarea verde, adica liber, toate cele patru ochiuri luminoase sunt rosii. Aceasta dureaza zece secunde, adica tocmai timpul necesar ca vehiculele care trec in acel moment pe sub aparatul de semnalizare sa aiba timp sa inainteze, evitandu-se astfel accidente, iar pietonii aflati in trecerea de pe mijlocul strazii sa poata ajunge la trotuar.” – menit sa usureze munca agentilor de teren, carora le revenea dirijarea circulatiei – astfel de aparate moderne (de fabricatie romaneasca!) au fost instalate, in cursul lunii mai 1933, in Piata I.C. Bratianu; Calea Mosilor colt cu Bdul Carol; Bdul Elisabeta colt cu strada Brezoianu; Bdul Elisabeta colt cu Bdul Schitu Magureanu; Bdul Academiei colt cu str. Poincare; Calea Victoriei colt cu strada Regala si Calea Victoriei colt cu strada Verde.

In general, denumirile strazilor au ramas aceleasi, asa ca puteti identifica si dv., usor, locurile in care au fost plasate primele semafoare bucurestene, fie ele si cu un singur ochi.

Sursa: aici.

28 de comentarii:

  1. Îmi place când scrii despre vechiul Bucureşti! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si mie imi place cel mai mult :)
      din pacate in ultima perioada am fost ingrozitor de prinsa la job si postarile mele nu au fost exact ce mi-as fi dorit eu sa fie...
      dar sper ca primavara asta sa schimbe lucrurile :)

      Ștergere
  2. Acuma înteleg si eu. Este vorba de o traditie româneasca: semaforul cu sonerie de pe vremea aceea s-a transformat astazi în semafor cu claxon. Cum se face verde, încep toti sa claxoneze ca apucatii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))
      este important sa pastram traditia :))

      Ștergere
  3. Citind mai sus detaliata descriere a logisticii, încerc să-mi imaginez cum s-ar fi descurcat cu semafoarele, fiind la volan, celebrii... Stan şi Bran.Păcat că nu s-a turnat un film cu ei şi pe străzile Bucureştiului...:)))
    Să aveţi cale liberă şi drum bun de luni dimineaţă !
    (Şi nicidecum..."călătorie sprâncenată"!)... :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sunt sigura ca un astfel de film le-ar fi sporit celebritatea :))

      Ștergere
  4. 10 secunde timp de trecere??!! m-a amuzat teribil asta! :) mi-a placut. zi faina...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. realizezi ce trafic "intens" era la vremea aceea :))
      o zi de luni minunata iti doresc la randul meu :)

      Ștergere
  5. Imi plac mult articolele si pozele din vechiul Bucuresti. O zi minunata iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu le iubesc de-a dreptul :)
      minunata sa-ti fie si tie ziua Robert :)

      Ștergere
  6. Cat de curand se va inventa si semaforul pentru trotuare; cu injuraturi, nu cu sonerii sau claxoane.
    ne apropiem de "noul clasicism", atat de bine descris in "dilema veche": vox populi - vox (derbe)deii!
    Cum de nu esti pink? ca de la tine m-am molipsit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. azi am avut o zi prea dark ca sa mai am timp sa fiu pink...dar daca te-ai molipsit ma bucur :)

      Ștergere
  7. Foarte interesant articolul!
    Bravos!

    RăspundețiȘtergere
  8. Interesant "prilej de mandrie nationala"! :) Mi-a placut articolul!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sa stii ca pana la urma da...era si asta un "prilej de mandrie nationala" :)
      multumesc de apreciere :)

      Ștergere
  9. Frumoasa incursiune in istorie. Multumesc pentru ca ai fost un ghid placut, prin aceasta intersectie semaforizata

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu iti multumesc ca ti-ai facut drum prin aceasta "intersectie" :)

      Ștergere
  10. trebuie sa ajung pe la Bucuresti :-?

    RăspundețiȘtergere
  11. interesant! totul este foarte interesant în aceasta poveste! multumim pentru informatii!
    Noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cu mult drag pentru ca drag imi este trecutul Bucurestiului :)
      faina sa-ti fie si tie noaptea Carmen! :)

      Ștergere
  12. Foarte interesant articolul. In 1933, primar era Dem I. Dobrescu, cel care a inceput procesului de modernizare al Bucureştilor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. foarte adevarat...inteleg ca am intalnit un alt indragostit de vechiul Bucuresti :)

      Ștergere