marți, 8 ianuarie 2013

Sentimentul că eşti iubit....

În dragoste nicio certitudine nu e definitivă... 
Lucrul acela elementar - sentimentul că eşti iubit - trebuie necontenit verificat, căci o singură îndoială, o singură greşeală surpă totul în nebunie şi extaz...

Mircea Eliade - Nunta in cer

27 de comentarii:

  1. oh! cât adevar!
    PS: când m-am mutat în Germania, printre putinele lucruri pe care le-am luat cu mine au fost 10-15 carti semnate Eliade! Mai târziu, am cumparat câteva romane ale lui Mircea Eliade traduse în germana, ca sa le citeasca Helmut. A fost încântat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pentru "Nunta in cer" am o slabiciune...
      imi pare tare bine ca Helmut a apreciat romanele lui Eliade...un altfel de dovada de dragoste :)

      Ștergere
  2. Atunci cand au cazut din cer.....
    "Noi nu suntem o pereche din aceasta lume (...). Destinul nostru nu se implineste aici pe pamant. Noi ne-am cunoscut numai in dragoste. Dragostea e raiul nostru, dragostea fara fruct".
    Asta mi-a ramas asa aproximativ în minte...
    Nu mai am nici-un roman de al lui aici! Asta e...
    Seara frumoasa draga mea!

    RăspundețiȘtergere
  3. minunata alegerea ta...
    regasirea jumatatii-pereche...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. greu de gasit,greu de pastrat...

      Ștergere
    2. Ce frumos si adevarat!
      Asta incerc si eu sa tot explic!
      O sa imprumut citatul..;)

      Ștergere
    3. sunt sigura ca Eliade nu ar zice nu :)

      Ștergere
    4. aaa! cu Eliade tre sa negociez?pfff...unde l-ai gasit?:))
      te pop!

      Ștergere
  4. N-am citit cartea asta.
    N-o să mă apuc eu acum să-l contrazic pe Eliade.
    Spun numai că nici-o iubire nu seamănă cu alta pentru că nici oamenii nu seamănă între ei decît aparent.
    Şi mai spun că iubirea nu poate fi verificată; o simţi în permanenţă sau te minţi crezînd în ceva care nu există decît la suprafaţă, adică eventual crezînd într-o iluzie.
    Iubirea nu poate fi supusă controlului raţional pe care-l transcende.
    Extazul în iubire este accesibil celor foarte puţini aleşi; iar agonia este groaznică pentru că reprezintă destrămarea iluziilor despre acest tulburător sentiment.
    Prea mulţi oameni nu fac deosebirea dintre dragoste - cu multiplele sale înţelesuri - şi iubire care nu are decît o singură coordonată: deplinătatea împlinirii.
    - - -
    Iar am vorbit prea mult? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. tu nu vorbesti mult,vorbesti frumos :)

      afirmaia nu trebuie scoasa din context...
      citatul are legatura cu ceea ce au trait personajele cartii...
      doi barbati iubind aceeasi femeie la distanta in timp,constientizand asta pe masura ce isi povestesc trairile vis-a-vis de cea care a fost iubirea vietii fiecaruia dintre ei...
      categoric iubirea nu poate fi verificata asa cum nu poate fi nici controlata...de aici si durerea indoielii care indoiala face parte din arsenalul celor care iubesc,chiar daca ei nu-si doresc asta...

      Ștergere
    2. Frumos şi la obiect răspuns, mulţumesc.
      Mai vorbim pe tema asta - iubirea -, pentru că ştiu sigur că o vei mai propune. :)
      Poate între timp, mă voi învrednici să citesc şi cartea asta ca să nu mai scot din context, nimic.
      - - -
      Deocamdată, repet: "Iubirea nu poate fi supusă controlului raţional pe care-l transcende."
      Şi adaug: îndoiala este primul pas către uciderea iubirii şi primul pas către gelozie, care gelozie duce direct către un sfîrşit invariabil al relaţiei, sfîrşit trist dacă nu cumva brutal, prin iraţionalitate.
      Mai vorbim... :)

      Ștergere
    3. am luat nota de repetitie :))
      sunt total de acord cu ceea ce ai scris mai sus,ceea ce am vrut eu sa spun e ca nu poti impiedica aparitai indoielii cu tot ce aduce ea...
      iubirea nu este rationala,la fel si gelozia :)
      cu siguranta vom mai vorbi :)

      si de unde stii tu ca voi mai propune acest subiect? :))

      Ștergere
    4. intuiesc.
      de fapt, te citez: "cu siguranta vom mai vorbi :)"
      păi vezi? .... :)

      Ștergere
    5. he he...nu joci cinstit! :))
      tu ai spus-o inainte sa o spun eu :P

      Ștergere
    6. nţ, eu joc frumos: m-ai confirmat. :)

      Ștergere
  5. Răspunsuri
    1. nu o sa zic ca nu ai dreptate :)

      Ștergere
    2. poti sa zici, nu ma supar! da' e discutabil, daca ne gandim serios, nu? :)

      Ștergere
  6. La un moment dat aparuse un volum cu Nunta în cer si Maitreyi. Acum câtiva ani, ma rog, când eram student, am citit-o toata într-o zi la facultate. Am stat în fundul amfiteatrului si nu m-am miscat pâna n-am terminat-o.
    Dar ma întreb altceva, chiar crezi ca o singura îndoiala poate surpa totul? Sau chiar crezi ca ar fi normal?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da...exact in formatul asta am citit si eu Nunta in cer...nu intr-o zi,in doua cred :)

      nu, o singura indoiala nu poate surpa totul dar de erodat poate eroda...
      normal...ce inseamna in viziunea ta normalitate?
      se face mult caz de normalitate dar cred ca noi oamenii avem definitii diferite pentru acest cuvant...
      firesc cred ca ar fi mai potrivit si nu,nu ar fi firesc ca totul sa se naruie dintr-o indoiala...
      dar se intampla cand esti slab si cand iubirea ti se pare prea frumoasa pentru a fi adevarata...

      Ștergere
  7. O carte deosebită! Mi-a plăcut de fiecare dată când am citit-o/recitit-o. Şi am avut în bibliotecă ediţia mai veche, în care era mai întâi Maitreyi şi apoi Nuntă în cer. Are un mod deosebit de a scrie, marele Eliade.
    Şi da, eu zic că are dreptate când afirmă ceea ce ne-ai adus aici, în acest citat. E ca o... "candelă a iubirii", la care trebuie să veghezi mereu, să nu se stingă flacăra.
    Eu aşa înţeleg.
    Numai bine, Pandhora! :-)

    RăspundețiȘtergere
  8. Singura certitudine, în dragoste, este ceea ce simţi. Trebuie să ai curajul să-ţi asumi propria subiectivitate.

    RăspundețiȘtergere
  9. N-am citit pe Eliade. Am incercat dar n-am fost pe aceeasi lungime de unda. :)

    RăspundețiȘtergere