sâmbătă, 27 aprilie 2013

Salata de icre a lui C.Dobrogeanu-Gherea

Saptamanile trecute publicam un articol despre frumusetea apusa a Garii de Sud din Ploiesti si despre restaurantul garii ajuns celebru in epoca,restaurant condus de Constantin Dobrogeanu-Gherea.
Dani P. mi-a spus ca exista o reteta speciala a saltei de icre care se servea in acel restaurant...
Prin intermediul lui Marco Polo am aflat aceasta reteta pe care vi-o prezint si voua:

"Constantin Dobrogeanu-Gherea, cel cu bustul de pe strada C.A. Rosetti, intelectual subtire, critic si istoric literar, filozof, era si “un print al bucatariei romanesti'. In gara Ploiesti, avea un restaurant vestit, care avea “o specialitate' ­ salata de icre de la “Gherea'. Se cunoaste chiar crezul unui capitan Gurita, care “lua trenul din Bucuresti spre Ploiesti, cobora in gara, lua o salata de icre, vestita specialitate Gherea, si se inapoia la Bucuresti. Iesea foarte scump Salata: clasa I dus-intors + pretul destul de piparat.
In mare admiratie, nenea Iancu a vrut sa-l imite si-a deschis o berarie in gara, la Buzau, dar cu ghinion. E vorba de talent!
Sa ma-ntorc la icrele “Gherea', ca nu degeaba se ostenea atat capitanul Gurita. “Alea' a lui Dobrogeanu-Gherea erau albe, albe si crescute ca un cozonac moldovenesc. Avea un fel foarte special de a le freca.
Era o salata de icre rosii de crap. Se curatau si se puneau deasupra oalei cu apa fierbinte ca sa se-nroseasca si pe urma se frecau cu ulei de masline si zeama de lamaie si piper negru rasnit si ceapa de apa dulce tocata ca pasatul.
Si se servea salata de icre cu paine neagra calda, luata din buza cuptorului si cu un toi de tuica rece, care-ti cerea sa-l dai peste cap..."
(autor:Rodica Mandache,sursa:jurnalul.ro)

Mmmm...bune trebuie sa mai fi fost! :)

29 de comentarii:

1. M-ai dat gata cu reteta asta! Deja imi "ploua in gura" de pofta, caci imi plac mult icrele de peste.

O seara frumoasa si...racoroasa, draga Pandhora! Uite ca am ajuns sa ne dorim...racoarea, la ce cald a fost si azi. :-)

1. nu esti singurul care se "topeste" dupa icre :))
      da..."caldura mare" :))

2. Ador icrele! Pe meleagurile astea pe care eu traiesc nu se gasesc icre. Nici preparate nici pentru preparat. Noroc ca exista magazine romanesti....si asa imi mai astampar si eu poftele....
    Sunt delicioase!

1. nu am auzi de gemeni care sa nu fie pofticiosi :))
      pup geanina:)

3. Cu icrele m-ai nimerit, Pandhoraa dragă, mai ales de când nu mai consum carne. Salata de icre e foarte bună, eu o fac numai din icre de crap înroșite pe aburi! Piper nu pun, dar acum, că am citit rețeta celebră, parcă aș încerca. În rest, o fac la fel și exact cu pâine neagră o servesc. Și dacă tot am citit aici comentarii despre vreme...Da, e cald, dar e bine! La Cluj sunt azi 28 grade C și noi am stat în parc doar în tricouri. Să ai o zi veselă și fericită! :)

1. eu nu am preparat niciodata icrele pe aburi dar voi incerca pentru ca si mie imi plac si pentru ca imi plac atat de mult le evit...ufff...sunt o maaare pofticioasa :))
      o noapte frumoasa iti doresc si eu draga Mirela! :)

4. Daaa, asta-i reteta ! Eu o citisem undeva intr-o carte cu retete de demult si am ramas impresionata de descriere. Capitanul trebui sa fi fost mare gurmand :)

5. :)) super! Bunica mea cred ca pregatea icrele dupa reteta asta, ca-i ieseau atât de bine, ca visez viata-ntreaga, numai la icrele preparate de bunica Ana.
    Vara trecuta, cand am fost la Sibiu, o colega de liceu a adus un borcan cu icre... ne-a intrebat intr-o doara daca avem pofta si eu am spus prompt DAAAAA! :) am mancat pana s-a terminat painea! :))
    te pup draga mea draga. Sa ai o sambata-seara minunata!

1. o sa facem un club al pofticioaselor :))
      te pupacesc si eu draga mea draga,w-end placut in continuare! :)

6. a. Cred că în epoca icrelor preparate în Gara de Sud a apărut şi celebrul cântec "De la mine la Ploieşti", http://www.youtube.com/watch?v=U_UZV4SKZRA fiind cântat în tren, pe drumul cel de fier, de cei cărora li se zbârlea mustaţa de...pofta icrelor şi de atâta aşteptare până să le deguste ! :)))
    b. Şi icrele de crap sunt foarte bune, dar cele de ştiucă întrec orice aşteptări ale...pofticioşilor! E drept, şi preţul lor este unul pe măsura gustului...aşa... ca să-ţi pui pofta-n cui...
    Acum vă urez o seară bună de post, şi nu uitaţi că mâine e "dezlegare" la peşte şi la...ICRE !!! Poftă mare ! :)))

1. nu stiam melodia dar acum o stiu :))
      multumesc draga Marco! :)

7. Eu ador icrele, de fapt tot ce e peste:))

8. Mamaaaaaaa , eu sunt fan icre si tot ce tine de peste....Desi am mancat fac precum catelul lui Pavlov si inghit in sec :)) Si ce bine arata tartina aceea din fotografie ....Nu e fair ce faceti cu mine fetelor :))

9. Mama, mama...ce felie as manca! Din pacate am inceput o dieta drastica. Probabil imi voi permite acest lux dupa ce voi scapa de cateva kg bune.

10. Se pune si niste miez de pâine, nu ca sa le-nmultesti din zgârcenie, ci ca sa nu fie prea grele. Altfel trebuie cam multe toiuri... Aici totusi cred ca e mai buna vodca. ;))

11. mmm, n-am preparat niciodata icrele pe aburi, nu stiu, poate ca am pierdut ceva cu asta, poate ca nu...:)
    da' stii ce bune sunt icrele amestecate cu putina tocatura de carnita de peste afumat? :)

1. nu am mancat niciodata icrele amestecate cu peste afumat dar cred ca sunt excelente,eu una cu toate ca nu ma omor dupa peste,ma topesc dupa cel afumat :)

12. Nu sunt amatoare de icre, dar oricum mi sa facut foame! Noroc ca este dimineata!
    Pupici si o zi faina!

13. Si mie-mi plac mult icrele dar inseamna ca Gherea a "vandut" reteta peste tot fiindca exact asa le fac si eu. Nu pun piper findca nu-mi place in icre. Dupa parerea mea le strica gustul. Desi piperul imi place foarte mult.
    Miezul de paine de care vorbeste Dan se inlocuieste cu mai mult succes cu gris fiert, dar fiert bine, sa fie pufos,sa nu curga. Si se freaca asa, si cu grisul. In fine, eu sunt mare fabricant de icre, ca sa zic asa. Totusi...cele mai bune icre sunt cele de stiuca, mult mai bune ca acestea de crap. Dar nu se prea gasesc. :)

1. uneori si eu mai pun gris dar niciodata nu le-am facut pe aburi si nici piper nu am incercat sa pun...dar o voi face la un moment dat :)

2. Pe aburi se pun daca icrele sunt proaspete. Doar atunci. Daca sunt din cele cumparate, vrac, nu se mai pun. Sunt deja tratate pe abur si sarate. :)

14. Plecaciuni in fata retetei, cu multumirile de rigoare adresate celor care au retransmis-o noua...
    Cu bunavointa domniilor voastre, va fi o postare pe 'Oala lumii' unde bucatarelile romanesti ar vrea sa fie ca la ele sau la mama acasa.
    Abia astept ca s-o fac, s-o 'chipuiesc' si s-o postez. Ma furnica dejtele deja... :))))