joi, 11 decembrie 2014

Reflexii in Oglinda - Gara Mare din Oradea , Împărăteasa Sissy şi Împăratul Franz Josef



Pe 27 mai 1857, în prezenţa împăratului Franz Josef şi a soţiei sale Sissy, s-a pus piatra de temelie a gării centrale din Oradea. A durat doar un an până când în oraş sosea primul tren.
Clădirea gării a fost finalizată în 1870 şi cuprindea corpul central în care astăzi se află biroul de mişcare, sălile de aşteptare, holul cu casele de bilete şi restaurantul.
Primele dorinţe ale orădenilor de a avea acces la linia ferată au fost exprimate clar încă în luna iunie 1849, atunci când consiliul local al Oradei, într-una din şedinţele sale, a cerut printr-un memorandum de la ministerul de resort, ca linia ferată Pesta - Cluj ce urma să fie construită, să treacă şi prin Oradea. A mai trebuit să treacă aproape un deceniu până la realizarea proiectului. Ridicarea Gării din Oradea era legată de un plan mai larg care prevedea legarea printr-o cale ferată a celor două capitale: Bucureşti şi Budapesta, din care prima etapă a fost realizarea tronsonului până în localitatea braşoveană Timişu de Sus, ultima localitate dinImperiul Austro-Ungar pe acest traseu.
În 1905, pentru a face legătura între dealurile Oradiei şi piaţa din faţa gării, arhitectul a decis construcţia unei pasarele pietonale, peste liniile de cale ferată. Confecţionată din fier pudlat, material care acum nu se mai foloseşte, pasarela s-a ales şi cu o întrebuinţare "medicală": părinţii îşi scoateau pe vremuri copiii la plimbare acolo pentru a inspira fumul locomotivelor, despre care erau convinşi că vindecă bolile respiratorii.
Clădirea, aşa cum se prezintă ea astăzi, datează din anul 1902, atunci când arhitectul Kalman Rimanoczy sr. şi inginerul Vilmos Rendes, au proiectat şi condus lucrările de extindere ale corpului de clădire deja existent, noile construcţii apărând în prelungirea extremelor acestuia. În vara anului 1901 s-a modificat şi clădirea iniţială. S-au amenajat două săli de aşteptare, un restaurant si holul central cu ghişeele de bilete. Gara Mare din Oradea a fost locul unde s-a filmat o parte din cunoscutul serial Pistruiatul. Deşi, de-a lungul anilor, volumetria clădirii s-a păstrat, totuşi în cursul repetatelor renovări, o serie întreagă din elemente decorative neoromantice iniţiale s-au pierdut.


sursa: www.adevarul.ro 

mai multe gasiti la  SorinN



Pe 27 mai 1857, în prezenţa împăratului Franz Josef şi a soţiei sale Sissy, s-a pus piatra de temelie a gării centrale din Oradea. A durat doar un an până când în oraş sosea primul tren

Citeste mai mult: adev.ro/mv3x5o

24 de comentarii:

  1. inca o pagina frumoasa de istorie legata de România, de Oradea - ca mândru oras european. Cutia Pandhorei espe plina de surprize placute :-* Multumim ♥
    pup draga mea draga :-* Somn usor!

    RăspundețiȘtergere
  2. draga mi-e Oradea, din pacate nu am ajuns decat o singura data acolo si doar pentru doua zile in interes de serviciu asa ca nu m-am plimbat mult dar totusi suficient ca sa ma indragostesc de ea, de Oradea :)

    pup draga mea draga, somn usor! :*

    RăspundețiȘtergere
  3. Interesante informatii!
    De cand am citit despre gara din Buzau am cautat ceva info despre cea din BV dar ori nu stiu unde sa caut ori nu prea sunt pentru ca gara era in alt loc candva... Mai insist! :)
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am si gara din Brasov pe lista, o gara...o poveste :)
      te pupacesc si eu! :*

      Ștergere
  4. Imi place prezentarea de astazi. Multe lucruri pe care nu le stiam, iar "tratamentul"medical m-a facut sa zambesc! Astept reflexiile urmatoare cu mare nerabdare. pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ce ma bucur cand si voua va place ce pe mine ma incanta maxim :)
      va urma, o gara, o poveste, ce a fost si ce este :)
      te pupacesc si eu!

      Ștergere
  5. Cred ca vrei sa reabilitezi CFR-ul.De ani buni nu mai mersesem cu trenul,dar acum trei ani am ajuns in gara din Oradea.Sunt printre purtinele gari pe care le-am vazut in ultimii 35 de ani.Curat,liniste si arhitectura deosebita,iar orasul este minunat.Un weekend placut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. spuneam la una din postarile trecute ca pe mine mereu m-au fascinat garile iar prietenul meu este pasionat de trenuri :)
      garile au mai mereu in spate o poveste, garile sunt niste curajoase ale timpurilor :)
      si da, si gara si orasul au farmec :)
      un w-end perfect si tie draga Floarea!

      Ștergere
  6. Faină reflexia în timp a gării din Oradea! Interesantă este și povestea care însoțește cele două fotografii! :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Interesante și frumos scrise rânduri! În fiecare vară mergeam la Oradea, la Băile Felix, locuri dragi și agreabile. Câte locuri sunt legate de superba Sissy, inclusiv Insula Corfu, unde cred că vom ajunge vara viitoare și unde este palatul său de vară, o minunăție!
    Îți doresc un weekend absolut fantastic! ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. stiu ca iti plac locurile si povestile lor :)
      multumesc, un w-end perfect iti doresc la randul meu! :)

      Ștergere
  8. Oradea are cateva locuri incarcate de istorie, cu o perspectiva mult mai puternica decat alte locuri similare din Bucuresti.
    Este eronata mentiunea ca pentru a face legatura intre dealuri si gara s-a facut o pasarela.
    In fapt e vorba despre un singur deal, in varful carui s-a amenajat un restaurant. Pasarela exista si in prezent, iar prin 2010 am fotografiat un caine acolo, care avea urmatorul capriciu: stia ca la o anumita ora trecea trenul si-i placea sa stea cocotat pe pasarela si sa se uite la tren.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am vazut pasarela cand am fost la Oradea, din pacate prea putin am vazut din oras pentru ca nu am avut timp :(
      atat cat am vazut m-a fermecat dar despre ce locuri vorbesti nu stiu...
      poate ne vei arata fotografiile cu pricina :)

      Ștergere
    2. Înclin să cred că ai văzut-o din tren... ;)
      Despre locurile pe care le-am văzut/le văd, spun sau arăt mai mereu, însă niciodată nu spun tot ceea ce știu și nu arăt tot ceea ce văd.
      Câinele îl găsești aici - sigur nu l-ai văzut. :) - http://catalinfudulu.blogspot.ro/2010/10/cainele-care-asteapta-trenul.html

      Ștergere
    3. merg imediat sa vad cainele, sunt curioasa :)

      ma gandeam acum la pasarela, cat si ce am vazut din ea...
      la vremea aceea nu stiam povestea ei, imi amintesc mai mult ce am gandit si anume ca avem si noi una la Basarab (exista acum 4-5 ani cand am fost eu laOradea).
      vedem cu totii prin fotografiile pe care ni le prezinti ca umbli mult-chiar daca nu ne arati tot :)
      completarile pe care le aduci de fiecare data, discret si fara sa faci caz de cunostintele tale ma incita, ma fac sa scormonesc ici si colo...
      acum imi trecea prin cap gandul ca pe istoricul din tine cu siguranta articolele astea usurele nu au cum sa-l multumeasca :)

      Ștergere
  9. Interesant artcicolul tău ca de fiecare dată,din păcate nu am ajuns până acolo!
    Îți doresc un weekend însorit și multă căldură în suflet!
    Cu mult drag te îmbrățișez!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucura aprecierea ta, Elenam multumesc!
      un w-end fain iti doresc la randul meu! :)

      Ștergere
  10. vin la tine, citesc, aflu lucruri si asta e minunat!:)
    te pup si un sfarsit de saptamana fain sa ai!:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cum ii spuneam si lui Nicol, bucuria mea este sa impart aceste povesti cu voi...
      aproape fiecare loc are o poveste, trebuie doar descoperita :)
      te imbratisez, geamana mea!

      Ștergere
  11. Interesant articolul tău ca de fiecare dată!
    Ganduri bune!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc, Iulisa!
      iti intorc aceleasi ganduri bune, w-end placut! :)

      Ștergere
  12. Foarte interesantă pagină de istorie. Ce idee grozavă ai avut, dragă Pandhora, cu aceste istorii despre gările din România.
    M-a uimit informaţia despre participarea la inaugurarea gării a Împărătesei Sissy.
    Îţi doresc cu drag un weekend minunat, dragă Pandhora! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. intamplarile mici dau farmec istoriilor mari :)
      multumesc pentru aprecieri, te astept in vizita si la urmatoarele gari :)
      un w-end perfect iti doresc la randul meu!

      Ștergere