luni, 24 octombrie 2016

Bucurestiul meu drag - Ghidul Baedeker, ediţia 1911

„O capitală absolut modernă”, aceasta este caracterizarea părţii centrale a oraşului făcută de către redactorii ghidului Baedeker, ediţia a 13-a, din anul 1911. Din cele 476 de pagini, cu text şi planuri, dedicate Austro-Ungariei şi capitalelor Serbiei, Muntenegrului şi României, numai trei pagini de text sunt afectate Bucureştiului la care se adaugă un plan al oraşului întins pe alte două pagini.
Atracţiile oraşului, notate cu asterisc, obligatorii pentru călătorul străin, sunt numai două: Hotelul Bulevard şi Tezaurul de la Pietroasa, aflat în Muzeul de Arheologie găzduit într-o aripă din localul Universităţii. Pentru vizitarea acestui tezaur vizigot se dau preţioase indicaţii: „deschis joia şi duminica între orele 11-15; în afara programului de vizitare a se adresa paznicului; bacşiş”.
Alte curiozităţi care pot fi văzute pe parcursul unei zile sunt: dimineaţa, în birjă, Palatul Regal, Ateneul, biserica Stavropoleos, biserica Domniţa Bălaşa, Mitropolia iar după-amiaza o plimbare la Şosea.
Se recomandă vizitarea Bucureştiului în lunile aprilie-mai sau septembrie-octombrie. Pentru birjă se cer 3-4 franci pe oră în interiorul oraşului şi 5 franci la Şosea; se recomandă a se înţelege cu birjarul înainte de călătorie; se mai întâmplă ca acesta să nu găsească drumul prin oraş.

Textul apartine dlui Narcis Ispas, arhivist, Arhivele Naționale ale României
Intregul articol il puteti citi
 aici

8 comentarii:

  1. Ce interes să exite pentru un oraș, în anul 1911, când alții erau mult mai atractivi prin liniile de metrou, iar la noi abia se făcea tranziția de la tramvaiul tras de cai la cel electric? :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Sper,ca în viitorul apropiat să avem și noi o capitală modernă așa cum ne-o dorim(sper să apuc acele zile)!Mulțumesc pentru documentare!
    O săptămână minunată și plină de bucurii,scumpo!
    Pup,îmbrățișez cu drag și mulțumesc de vizită!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asta sper si imi doresc si eu! :)
      mai mereu am fost cu cel putin un pas in urma dar trebuie sa vina si ziua in care sa fim cu un pas inainte :)
      pup si eu, Elena!

      Ștergere
  3. Tezaurul de la Pietroasa l-as vedea si eu :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cand si daca vei ajunge la Bucuresti sunt sigura ca nimic nu te va opri ca sa ajungi la Muzeul National de Istorie :)

      Ștergere
  4. Chiar si numai 3 pagini sunt mai mult decat deloc. :)
    Amuzanta observatia cu privire la vizitarea tezaurului cand e inchis: "a se adresa paznicului; bacsis". :) Pentru asa interval scurt de vizitare e aproape firesc. :)
    Sintagma "plimbare la Sosea" imi trezeste nostalgii inexplicabile! :)
    Interesant articol (am citit si ultimele paragrafe, pe siteul autorului).
    Iti doresc sa ai o saptamana minunata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. faptul ca am fost consemnati in acel ghid isi are importanta lui
      e drept, nu ne puteam compara, nici atunci si nici acum cu marile si superdezvoltatele state ale lumii dar iata ca am existat si am rezistat peste timp :)

      Ștergere