duminică, 7 noiembrie 2010

Decalogul lui Octavian Paler



Prima poruncă: Să aştepţi oricât.
A doua poruncă: Să aştepţi orice.
A treia poruncă: Să nu-ţi aminteşti, în schimb, orice. Nu sunt bune decât amintirile care te ajută să trăieşti în prezent.
A patra poruncă: Să nu numeri zilele.
A cincea poruncă: Să nu uiţi că orice aşteptare e provizorie, chiar dacă durează toată viaţa.
A şasea poruncă: Repetă că nu există pustiu. Există doar incapacitatea noastră de a umple golul în care trăim.
A şaptea poruncă: Nu pune în aceeaşi oală şi rugăciunea şi pe Dumnezeu. Rugăciunea este uneori o formă de a spera a celui ce nu îndrăzneşte să spere singur.
A opta poruncă: Dacă gândul ăsta te ajută, nu evita să recunoşti că speri neavând altceva mai bun de făcut sau chiar pentru a te feri de urmările faptului că nu faci nimic.
A noua poruncă: Binecuvântează ocazia de a-ţi aparţine în întregime. Singurătatea e o târfă care nu te învinuieşte că eşti egoist.
A zecea poruncă: Aminteşte-ţi că paradisul a fost, aproape sigur, într-o grotă.

Tennessee Waltz - Billy Vaughn

8 comentarii:

  1. Dulce melodia...parca spune,a fost candva...
    Paler...bune povete,greu de aplicat cu consecventa.L-am inteles mai bine pe Paler,in vara asta cand am fost la Lisa,satul lui natal.Privelistea de acolo cred ca l-a influentat in sensul de domolire.Multumesc pentru intreaga postare.

    RăspundețiȘtergere
  2. dmd: intr-un fel sau altul cu totii avem un decalog...
    imi pare bine ca ti-a facut placere sa citesti si sa asculti...

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu am inteles substanta, e foarte frumos, dar m-a si distrat. Eu am zambit putin ironic (asta-i zambetul de baza, la mine).

    RăspundețiȘtergere
  4. Lorelei: si eu am zambit...dar putin trist...chiar daca nu asta e zambetul de baza la mine :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Care-i zambetul tau de baza?

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte..real de fapt foarte romanesc... "decalogul"asta:)
    Perseverenta, discernamant, selectivitate, naturalete si...foarte rabdator ar trebui sa fie "acel"caracter:)
    Ca totul e trecator si ca realitatea efectiv..i-ti invinge alegerea inimii, asta releva primele 5 "porunci".
    Dar daca eu ma hotarasc sa iubesc in urma unui concurs, de imprejurari si experiente in care mi-l iau eu in jur(i)ul meu pe Dumnezeu...alegand... sa nu ma risipesc sfintilor din ceruri si de pe pamant?
    Exact asta transmite a 6-a....Sa nu umplem recipientele altora!!Si din masochism, sa nu putem recunoaste ca nu avem cum sa putem iubi...
    ci doar sexui...materialist-simtitor:))
    Mai departe...
    Marea capcana sau inevitabila cadere in prapastie..sau frica universala de schimbare...ramane din pacate...coordoanta principala a oricarui muritor, care este silit "sa vada" Viata, nu s-o violeze..asa, ca metoda...de a lasa urme convenabile! Nu poti nici macar sa speri, daca gandul nu ti-e exersat sa te impinga spre succes, daramite sa actionezi disperat sau calculat!
    Si intr-un caz si-n celalalt, discernamantul si garantia ti-o da INIMA.Firescul, nu poate fara ea!Educatia sau frantura culturala..sunt de fel doar ingrediente, nuante importante.
    Asadar Inima(bunatatea extrasa din totalul experientelor vietii,in fapt-luciditatea ei)
    recunoaste, "intelege" ce e BUN pt.tine omule. Ce continui sa faci:fals ori copiat sau nu!!

    A 8-a "porunca" se bazeaza pe a fi suspendat... intre bine si rau, intre credinta si uitate, intre stergere si improspatare.Intre neputinta si incercare. Recunosti atunci cand iubesti??
    Cum/cat si de ce/in ce fel?
    A 9-a vine exact de a recunoaste intregirea...prin iubire. Actul perpetuat ..intretinut. Numai ca omul intalneste de cele mai multe ori: MOMENTUL "de..."

    Jumatatea goala a singuratatii(tarfa)...la asta
    am sa revin:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Joker: pentru mine capitala este porunca a 5-a...sa nu uiti ca orice asteptare e provizorie chiar daca dureaza toata viata....asta e realitatea pura...nealterata...si din aceasta cauza dureroasa

    RăspundețiȘtergere