În momentul în care folclorul de la sat a ajuns pe mâna lăutarilor profesionişti de la oraş, cântecele s-au transformat pentru că „mahalaua le-a impus anumite dorinţe, aspiraţii, sentimente. Au apărut jelerile, oftaturile, ahurile care au adus microintervalurile, sunetele netemperate, de esenţă orientală", ne explică muzicologul profesor universitar doctor Viorel Cosma.
Aşa apare în cultura lăutărească a Bucureştiului de altădată cântecul de lume, de mahala, cântecul orăşenesc, cântecul ţigănesc.
În secolele XVIII- XIX, flăcăii de curte le făceau declaraţii de amor iubitelor prin intermediul lăutarilor. Acestor confesiuni de dragoste li se alăturau desigur „un ah! şi un oh!" iar dacă versurile erau frumos unduite pe ritmul molcom, lăutarul era bine plătit şi înstărit cu „pungi de bani".
Anton Pann, exponentul cel mai strălucit al cântecelor de lume din perioada 1750-1850, scrie despre soarta „musicului" pentru care vorbele boierului care îl plătea erau literă de lege : „Nu mă defăimaţi pe mine,/Pân nu veţi critica bine,/Căci un Music lui nu-i cântă,/Ci celui ce îl descântă,/De-i zice : cântă de jale,/Face pe voile sale./De-i zice : de veselie,/El şi aceasta o ştie./De va porunci : danţul!/El îi cântă şi ia sfanţul".
Lăutarul trebuia să fie convingător în recitalurile sale, numai aşa boierul era împlinit, numai aşa iubita cădea pradă amorului!
Manelele conţineau texte de dragoste de multe ori imorale, care se bucurau de popularitate extraordinară prin mahalalele bucureştene. Aşadar, lăutarii cântau din suflet şi la cererea „fără perdea" acele cântece de lume deocheate răsunau în tot salonul.
„Produs muzical hibrid, maneaua a coexistat în repertoriul lăutăresc alături de folclorul mahalalei (cântecul de lume), de cântecul popular autohton, de melodiile de muzică de dans naţional (hora, sârba, bătuta etc.) şi universal (valsul, mazurca, polca, landlerul, cotilionul, galopul etc.)"
Ce este maneaua :
• Subspecie a cântecului popular de dragoste
• Piesă vocală de sorginte turco-persano-indiană
• A fost promovată în Ţările Române prin intermediul lăutarilor ţigani şi lăutarilor turci de serai (Palat al sultanului sau al marilor demnitari turci) din perioada domniilor fanariote (sec. XVIII)
• Ulterior maneaua este preluată de către lăutarii autohtoni orăşeneşti din pragul sec. XIX, prelucrată şi adaptată textelor româneşti.
autor:
sursa: www.adevarul.ro
Ceea ce este dat ca definiţie a manelei nu are nimic comun cu înţelesul pe care îl dăm noi acum "manelelor" care răsună de la bordul maşinilor actuale şi nu numai...Termenul actual de "manea" este o..."găselniţă", un termen..."impostor"...
RăspundețiȘtergerecategoric da...si este pacat ca lucrurile stau asa...
Ștergereun termen adoptat si adaptat la ceea ce lumea vrea sa auda azi...noroc ca nu toata lumea,slava cerului...
Tin minte un cantec lautaresc care zicea: Am sa vin Marie de seara,/ si-am sa te fur in papuci si-n pielea goala/
RăspundețiȘtergereCantecele lautaresti totusi mai aveau o demnitate, un haz...Manelele de azi, pe care le aud non stop pe strazi cand vin in Romania, sunt mai mult un semn de incultura, prost gust si nesimtire.
...si nu au legatura cu maneaua cantata de lautarii autentici...
Ștergerecantecele lor aveau un "story",haz si demnitate cum atat de bine ai spus tu...
poate parea deplasata aceasta alaturare de cuvinte manelei cantate de acei lautari dar din punctul meu de vedere nu este...
asta e unul din motivele pentru care am ales si melodia cu Gabi Lunca...
Olá Pandhora!
RăspundețiȘtergereQue bonito relato sobre a música do seu Povo!
Belo flime!
Saúdações do Brasil!
Adriano.
Obrigado pelo comentário :)
ȘtergereFico feliz em ver você de novo :)
mie mi-a placut dintotdeauna muzica lautareasca si am cantat-o din adolescenta in diferite "adunari" sa zicem. o ascult si astazi pentru ca imi place. manele :)) le-am cantat si pe ele si le-am si dansat :)) nu am putut sa evit si nici sa ma abtin ...dimineata la petreceri mergeau ca o manusa. asa sunt eu...gust din toate cate putin :P. pop...
RăspundețiȘtergerede aceea esti atat de fermecatoare :)
Ștergerepup si eu geanina :)
Manelele de azi au ceva libidinos si obraznic, comparativ cu acelea de acum o suta sau doua de ani. In plus, atunci erau cantate de tigani pentru romani, acum au devenit imnuri ale tiganilor...
RăspundețiȘtergereDin pacate, sunt multi romani care inca nu au inteles asta.
mai trist e ca nici nu ii intereseaza sa inteleaga...
ȘtergerePentru multi oameni de la periferie am vazut ca nu contau versurile cat conta ritmul:"Pune ceva ca sa mai treaca timpul". Normal ca nu isi puneau Ceaikovski, isi puneau manele. Si cantecele nu erau grele, versurile se tot repetau, erau usor de inteles chiar si pentru copii.
RăspundețiȘtergereintotdeauna a existat o "muzica de petrecere"...
Ștergerece se asculta acum sub denumirea de manea nu are nimic in comun cu muzica de petrecere...eu una asa o percep...
interesant articol, interesante comentariile...sunt de aceeasi parere cu Marco Polo... :))
RăspundețiȘtergeresi eu :)
RăspundețiȘtergerenu cred ca trebuie inlaturat totul.
RăspundețiȘtergereeu sunt impotriva inoportunarii celor din jur, in rest sa asculte fiecare ce vrea!
numai ca cei care inoportuneaza sunt total detasati de faptul ca o fac :)
ȘtergereSi eu sunt de parere cu Marco!:)
RăspundețiȘtergereSi apoi, ceea ce noi numim manea azi, nu e decat poluare fonica.
fereasca cerul si de contactul vizual :))
ȘtergereNiciodata nu se va putea face comparatie intre muzica lautareasca veche, autentica, si aceste "izmeneli" moderne, caraghioase si gretoase, pe care atatia le prefera in aceste vremuri... Chestie de gusturi...
RăspundețiȘtergereO zi buna, Pandhora!
sunt in perfect acord cu tine Alex...
Ștergerebuna si frumoasa sa-ti fie si tie ziua! :)