marți, 3 iunie 2014

Cum arătau ospetele domneşti şi boiereşti de odinioară (fragment partea I )

Cronicarii nostri au amintit adeseori de ospetele desfasurate la Curtile domnilor români, fara sa acorde însa vreo atentie speciala elementului descriptiv, poate si din cauza ca, la acestea, ei asistau zilnic si le îndeplineau conform obiceiului transmis.
Comparând totusi istoriografia munteana cu cea moldoveana, se observa o bogatie mai mare de amanunte legate de protocol în cronicile muntene. În schimb, cronicarii moldoveni erau mai interesati de evenimentele politice. În linii generale, însa, ceremonialul ambelor tari este înfatisat la fel.


Notiuni scrise despre ceremonial la români îsi fac aparitia în operele parenetice, prima de acest gen fiind "Învataturile lui Neagoe Basarab catre fiul sau Teodosie", unde gasim elemente referitoare la recrutarea dregatorilor, la savârsirea ospetelor, la receptia solilor etc. Desi sunt mai multe pagini cu referiri la regulile mesei, acestea nu ne arata de exemplu cum se desfasura servitul mesei ori modul de a mânca.

Cafeaua cu dulceata

Cea mai simpla forma de tratatie la Curte era servirea cafelei, care se facea cu o ceremonie deosebita, dupa obiceiul turcesc. Cafeaua se oferea uneori numai cu dulceata: în Joia Mare, dupa împartasanie, în Duminica lasatului secului de brânza, în ziua Sfintei Parascheva. De cele mai multe ori însa ea încheie o masa copioasa. Cafeaua se bea uneori cu "vutca" (un fel de liqueur) pe care o servea marele cupar, întâi Domnului, apoi la beizadele si în urma celorlalti. "...Îndata vel cupar, cu tipsia cea de argint stând înaintea Domnului, pune vutca în doao pahare si întâi cuparul ia credinta, apoi Domnul sângur ia paharul de-l pune la gura si ia confeturi; si copiii cei din casa, ce sântu rânduiti de vel camaras, dau vutca mitropolitului..., la arhierei si la boieri." Dupa confeturi, vel cafegiu pune pe dinaintea Domnului peschirul cel rânduitu, ce se chiama fota, da Domnului cafea, si copiii din casa la mitropolitul, la arhierei si la boieri. Dupa consumarea cafelei, mitropolitul facea plecaciuni în fata Domnului, apoi iesea, ceremonia fiind repetata de fiecare oaspete în parte. Obiceiul tratatiei cu cafea nu apare în izvoadele noastre din secolul al XVI-lea, fiind însa des pomenit în memoriile lui Paul de Alep sau al altor calatori straini din secolul urmator. Pe la 1667, chiar se vorbea pentru prima data în Bucuresti de o "cahvenea" tinuta de un fost seimen al palatului din Constantinopol. Localul se afla în apropriere de Biserica Doamnei. Mai târziu documentele pomenesc si de "cahveneaua" din Podul Beilicului (Calea Serban Voda), care functiona non-stop, era aproape de Casa Beilie - locul de adapost al tuturor musafirilor veniti de la Tarigrad.


Serbetul - delirul europenilor

În secolul al XVIII-lea, servirea cafelei la Curtea domneasca devenise, asa cum s-a vazut, ceva obisnuit. Marele camaras avea în subordinea sa toti slujitorii (platiti lunar), care serveau cafeaua cu accesoriile ei: serbetul si ciubucul. Câteodata însa, combinatia de dulceturi, cafele si serbeturi, servite celor veniti din Occident, punea la grea încercare respectarea protocolului de catre oaspeti. În acest sens, un exemplu amuzant îl constituie relatarea baronului François de Tott, care, fiind primit în Moldova în 1767, de Grigore Calimachi (1767 - 1769), "... a trebuit sa îndure toate ceremoniile turcesti". El ne povesteste ca "cea mai însemnata, cea care sadeste cea mai mare consideratie, este oferirea "serbetului", ea este întotdeauna urmata de stropirea cu apa de trandafiri si cu parfum de aloes. Acest serbet, de care se vorbeste atât de des în Europa si care este asa de putin cunoscut, este facut din paste de fructe cu zahar, topite apoi în apa si care sunt atât de parfumate, încât abia poti sa gusti aceasta bautura ....M-am servit deci cu tot atâta discretie, ca si din dulceturile care însotesc cafeaua...". Nu acelasi lucru s-a întâmplat însa cu valetul baronului, care a mâncat tot gingimbrul zaharisit, ce i s-a înfatisat, apoi a înghitit dintr-o data tot vasul de serbet (care fiind atât de dulce se consuma cam într-o saptamâna), lasându-i pe cei de la curte muti de admiratie. Se pare ca cei mai multi europeni nu stiau sa consume serbetul.
Astfel, polonezul Adam Golarlowski, secretarul soliei condusa de Iosif Podoski, aflata în trecere spre Poarta, în 1759, povesteste ca, fiind în vizita la pasa de Hotin, dupa ce au fost tratati cu cafea si tamâiati cu "fum înmiresmat", la urma li s-a adus serbet de struguri, pe care Golarlowski l-a baut "dintr-o singura sorbitura ca rachiul". Cu acelasi protocol sunt primiti oaspetii si de domnul Moldovei, Ioan Teodor Callimachi (1758 - 1761), si ceea ce este interesant, a doua zi, când domnul înapoia vizita solului, era tratat, la rându-i, cu dulceata, cafea si tamâiat cu parfum.
Tratatiile erau foarte dese, pentru ca, de "cându era giugul tarii" mai greu, ele înlocuiau mesele bogate de odinioara. "Au fost obiceiu la domnii cei mai vechi, cându era giugul tarai mai usor, de nu lipsiia masa cea domneasca si masa safaciia în divanul cel mic, cu cheltuiala visteriei...", ne confirma logofatul Gheorgachi la 1762.
Documentele interne si externe consemneaza într-adevar din vechime, multe mese si ospete organizate întotdeauna cu un anumit ceremonial si fast la Curtea domneasca, la primirea domniei, sau prilejuite de unele sarbatori religioase de peste an: Craciun, Anul Nou, Boboteaza, Pasti. Alte prilejuri fiind evenimentele din familia domnului (nunti, botezuri) sau grandioase festinuri oferite în cinstea solilor sau ambasadorilor straini.

Autor: Dorina TOMESCU
sursa: http://www.historia.ro 

10 comentarii:

  1. Am asa impresia ca totul, dar absolut totul se servea la curtile mari cu mult "fast" Astazi a publicat si Zina ceva din "Ciocoii vechi si noi" unde tot despre mancare se vorbeste.....:))
    Atunci te puteai bucura de mancare care erai sigura ca este "naturala" si fara "E"-uri....
    Sa tot "praznuiesti" :)))))
    pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. atunci si timpul curgea altfel si oamenii stiau sa pretuiasca timpul, stiau sa pretuiasca si timpul oferit de o masa buna, masa care avea tipicurile ei...
      cred ca una dintre spaimele zilelor noastre este aceea de "a pierde timpul"...
      te pupacesc si eu!

      Ștergere
  2. Excelent! Coborand de la curtile domnesti imi amintesc si de ritualurile facute atunci cand primeau vizite si altii... :) Cand dulceata parea a fi obligatorie, la fel si cafeaua. Mama uneia dintre nasele de botez pastra acest "ritual" si imi placea foarte-foarte mult sa merg in vizita la ea. A murit cu putin inainte de a implini varsta de 100 de ani si a zacut in pat doar in ultimele cateva luni, dar pana atunci nu exista sa nu-si serveasca musafirii cu dulceata, cafea, serbet, prajiturele, bomboane... Si avea vase din cristal, portelan si tacamuri argintate, servetele din damasc... Era o minune in vizita a ea! Eram copii, si mereu plecam acasa cu traista plina. :))
    Ce amitiri minunate mi-a trezit acest articol! Multumesc si pentru informatii si pentru amintirea... trezita! :)
    Seara frumoasa sa ai! Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. la randul tau citind ce ai scris mi-am amintit de cele doua bunici ale mele...
      bunica de la Bucuresti (obisnuia sa spuna ca ei sunt boieri nascuti si nu facuti, scapatati dar nu saraciti) avea exact acelasi ritual de care vorbesti, cafea si dulceata si obligatoriu paharul cu apa rece, serviciul de cafea din portelan dar nu chinezesc, pahare din cristal, tavi si lingurite de argint...imi amintesc perefct zgomotul cristalin pe care il faceau linguritele atingand cescutele de portelan sau farfuriuta pentru dulceata din cristal...
      bunica de la Ploiesti nu era atat de sofisticata...
      imi amintesc ca eram foarte mica, bunica avea un dulap foarte inalt cu geamuri groase, in acel dulap "locuia" chiseaua cu dulceata, pentru ca in chisea tinea dulceata dupa ce o scotea din borcan, farfuriutele pentru dulceata si paharele inalte in care punea apa foarte rece si o lingurita de serbet de lamaie...
      marea mea suferinat era ca pe farfuriuta de dulceata primeam exact o lingurita cu dulceata de cirese negre sau albe si in pahar doar o lingurita de serbet...
      iti dai seama ca intr-o secunda dispareau amandoua :))
      bunica mea spunea ca nu e frumos sa te indopi dar eu tare mi-as mai fi dorit sa ma ghiftuiesc cu dulceata :)))
      cand am citit pentru prima data"In vizita", a lui Caragiale primul gand a fost la chiseaua bunicii mele :))
      asa ca eu iti multumesc pentru dulcile amintiri :)
      pup si eu!

      Ștergere
  3. Să nu uităm de Sadoveanu, care pomenește de dulceața de cireșe amare în „Dumbrava minunată”.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cred ca in copilarie cu totii am fost putin "Lizuce" si "Lizuci" :)

      Ștergere
  4. Mmm, serbet !!! Placerea dupa-amiezilor de vara ... Sa nu mai zic de dulceturi :) Daca ajungi in Grecia, intr-un satuc mai ferit, e sigur ca la cafenea o sa te imbie cu o farfurioara de dulceata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. bun si gustos obicei, este de admirat ca se mai respecta :)

      Ștergere
  5. Când la Curtea franceză au venit nepoții regelui să mănânce cu tacâmuri, ca să arate că sunt educați, au fost loviți peste mâini: folosiți degetele fără tacâmuri, că ele vă sunt date de Dumnezeu!, a spus regina ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si iata ca multe popoare folosesc inca doar "tacamurile" date de Dumnezeu :)

      Ștergere