luni, 21 noiembrie 2011

"Ma cheama Alber..."


Apropierea iernii imi aminteste invariabil de o carte draga mie...aceasta carte m-a facut sa visez sa intalnesc marea iarna... Inca nu am ajuns la ea in acest anotimp... "Maria si marea" lui Radu Tudoran este o poveste care incepe vara...o poveste de dragoste fierbinte ca nisipul...banala dar reala comparatie... Si in dragoste ca si in natura exista patru anotimpuri...si in dragoste ca si in natura iarna, cu tot albul ei stralucitor, amprenteaza cenusiul si senzatia de rece...asta simtea si Maria privind iarna marea...

"Ma cheama Alber,sa nu te mire ca e fara t la urma,spuse tinarul.Au gresit la primarie si asa a ramas -
Alber!...Am vrut sa aud cum suna.
Alber,fara t.E cam caraghios.
Pe mine ma cheama Maria...

Si ce faci in viata?

Era marinar!
Mai bine n-ar fi spus! Dar el ii placea;trebuia sa se impace.Sau sa-i ignore ocupatia... ................................................................................................................... Il gasi asezat pe Calul de Salcie.Era ud,dar pe fata nu i se citea nici o suferinta;ploaia il inviora,ca pe plante.
Maria il privi cu ura;sa fi fost incovoiat ,sa nu fi avut genele atit de dese si grele,impodobite cu picaturi de apa ca niste strasuri,sa-l fi simtit trist sau nelinistit,s-ar fi apropiat de el dintr-o data.
Avea nevoie de o intimplare deplina,care sa depaseasca moartea din orele cind o cunoscuse si o examinase cu luciditate.

-Ce faci aici?intreba,rece.

-Te astept,raspunse Alber.
Privea in sus,la ea;nu se ridicase.Era atit de ud,ca parea iesit din mare.Maria puse o mina pe Calul de Salcie.
-Buna seara,Cristofor!
Era grava,cu o sinceritate deplina;trunchiul acesta adus de valuri ,semanind cu un cal esuat,fusese un prieten real,pina la insufletire.Acum ar fi petrecut o ora de impacare si nostalgie,aplecata pe grumazul lui,leganindu-l si spunindu-i cuvinte calde in ploaie.
Intre ei aparuse un barbat;avea nevoie de el si-i venea sa scrisneasca de furie.

-De cind astepti?

-De cind n-ai venit.
Era nebun ? Sau ii placea sa se joace cu vorbele?
Dar poate spunea adevarul,si atunci avea datoria sa-l iubeasca,macar provizoriu."


Mi-am dorit ca macar pentru un anotimp sa fiu o Marie langa Alber fara "t"...doar ca Alber-ii mei l-au avut mereu pe "t" la sfarsit...si astfel Albert e doar un nume,vara - un anotimp iar marea...marea este mereu acolo...mai ales iarna...


foto: Realitas Nol

22 de comentarii:

  1. Frumos. Am citit cartea în adolescenţă şi recunosc că am uitat-o.
    :(

    RăspundețiȘtergere
  2. trebuie sa o iau si eu la recitit... Acum 25 de ani, i-a placut mult Tudoran, acum l-am uitat...
    Frumos fragment... trist dar deosebit de frumos...
    Te pup, Pandora draga. Noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
  3. :D N-am auzit de carte, dar pare "mistoaca". :D

    RăspundețiȘtergere
  4. CARMEN: sunt sigura ca iti va placea sa o recitesti :)
    pup si eu...somn usor :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Mulţumesc.
    >:D<
    Nu'ş ce am făcut să merit complimentul, dar e bine venit!
    :)
    Ceea ce-mi amintesc ca pe o certitudine e faptul că mi-a plăcut mai mult Întoarcerea fiului risipitor şi că am urmărit cu mare plăcere ecranizarea de la Toate pânzele sus.

    RăspundețiȘtergere
  6. "-De cind astepti?
    -De cind n-ai venit" ... poate că nici nu există dialog ori replică mai profundă, mai cu înţeles decât aceasta...
    Frumos, Pandhora, ai adus aici încă un fragment de emoţie. Fiecare ştie cum anume simte această emoţie...

    RăspundețiȘtergere
  7. cartea asta mi-a scapat pana acum, dar acum i-am pus gand rau, nu scapa necitita :)

    RăspundețiȘtergere
  8. frumos fragment....cu siguranta cartea e fantastica! o zi faina...

    RăspundețiȘtergere
  9. Costea: tu nu ai nevoie de recomandari pentru ca tu esti cel acre le face :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Blue: si mie mi-a placut Fiul risipitor...e de o alta factura...are multa forta emotie si erotism plus indragosteala ca sa zic asa...Toate panzele sus cred ca a fost o bucurie pentru fiecare copil saua dolescent acre a citit cartea sau a avzut filmul...este unul din filmele-serial foarte bine facute :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Oana: adevarat...fiecare o simte in felul lui sau daca a simtit-o...si-o aminteste...

    RăspundețiȘtergere
  12. Mircea: cu drag...eu iubesc povestile de dragoste...daca si tu...o sa-ti placa atunci :)

    RăspundețiȘtergere
  13. geanina : chiar e :)
    frumoasa sa-ti fie si tie ziua :)

    RăspundețiȘtergere
  14. Eu am citit-o într-o zi şi-o noapte (cred că aveam vreo 16 ani)... Mi-a plăcut foarte mult, apoi am recitit-o mai târziu.

    RăspundețiȘtergere
  15. Dar "Maria si marea" lui Doru Stanculescu?

    RăspundețiȘtergere
  16. Uitasem cartea asta... Lectura de demult, dintre cele care imbogatesc serile cu vise unice, de neatins

    RăspundețiȘtergere
  17. Liviu Velar: daca te-am facut sa ti-o reamintesti cu placere...sunt incantata :)

    RăspundețiȘtergere