duminică, 3 mai 2015

Haioasele impresii ale unui brazilian despre Romania

 

Fernando Castilho Cintra in Parcul National Retezat - Foto Facebook

Citeste mai mult: adev.ro/nlj4iq

                           Fernando Castilho Cintra in Parcul National Retezat - Foto Facebook 



Fernando Castilho Cintra, un tânăr Brazilian, şi-a publicat pe pagina dintr-o reţea de socializare impresiile sale despre România şi despre români. Tânărul descrie cu umor românii, ce i-a plăcut şi ce nu i-a plăcut în perioada cât a colindat România. Iată cele 60 de concluzii ale lui Fernando:

Dracula este un vampir în afara României
Vlad Ţepeş este erou naţional.
În timp ce vampirii beau sânge, adevăratul preparat de culoare roşie pe care mi-a plăcut să-l beau a fost vişinata.
O altă băutură ”drăcească” este ţuica, ungurii îi spun palincă dar este acelaşi lucru.
 Majoritatea moldovenilor, muntenilor, nu au idée ce se întâmplă cu ungurii în Ardeal.
Românii fumează absurd de multe ţigări. Fumează acasă, în restaurant şi chiar în mall-uri. 
Românii se descalţă întotdeauna când intră în casă. 
Cred că românii preferă să-şi ţină mai degrabă curată podeaua decât plămânii.
Să călătoreşti în România este una dintre cele mai frumoase amintiri pe care le am. Râuri, dealuri, munţi, le au pe toate.
Când veţi călători prin România veţi merge pe şoselele de aici. Sunt în stare bună, dar au un număr absurd de curbe.
Cât timp călătoriţi, s-ar putea să aveţi nevoie la toaletă. Dar nu vă faceţi probleme, sunt atât de multe case de-o parte şi de alta a şoselelor încât e mai uşor să ajungi la o toaletă adevărată decât în spatele unor tufişuri.
Maramureşul este un loc vesel. Oameni veseli, costume vesele, culori vesele, chiar şi un cimitir vesel.
Singurul lucru care nu e vesel în Maramureş sunt câinii ciobanilor. Nu sunt veseli. Nu te plac. Fugi.
De fapt, dacă nu eşti într-un oraş, ori de câte ori vezi un câine în România, fugi.
O altă tactică e să ai întotdeauna mici la tine. Cum sunt vegetarian, nu m-a deranjat să le dau micii câinilor. De fapt, ca şi vegetarian în România pot spune cu certitudine: românii iubesc carnea, sarmale, tocăniţă, slănină, cârnaţi, aveţi de toate, cei care mâncaţi carne.
Românii mănâncă supă în fiecare zi a vieţii lor.
Taxiurile în România sunt ridicol de ieftine. În Bucureşti ajung la 1,29 lei pe kilometru.
Un alt mod extrem de uşor de a te deplasa este autostopul. Românii fac asta, şi iau la rândul lor oameni la ocazie.
Românii se aşteaptă de asemenea să plăteşti dacă te iau cu maşina. Poţi spune, desigur, ”nu am bani” înainte să te urci în maşină, dar poţi nimeri un şofer frustrat care să urle ”închide uşa”. 
Mijlocul meu favorit de transport au fost totuşi trenurile inter regio. Sunt ieftine, confortabile, vin la timp şi cel mai adesea nu sunt aglomerate. 
Totuşi, poţi face o călătorie de 12 ore cu trenul de la Suceava la Mureş, întorcându-te din vacanţa de anul nou. Atunci vei şti ce înseamnă într-adevăr ”aglomerat”.
Românii adoră să schieze. Schiul în România este abrud de ieftin. Mi-a luat 3 zile să învăţ să schiez. Schiul nu este pentru brazilieni sau locuitorii altor ţări tropicale. Odată ce ai învăţat însă îţi va plăcea şi îţi va deschide o nouă uşă spre partea mea preferată din România: munţii. 
România are cele mai frumoase peisaje pe care le-am văzut până acum în toată viaţa mea. Toate din vârfuri de munte. 
Munţii româneşti au poteci pentru excursionişti foarte bine semnalizate, cabane pentru turişti să stea peste noapte şi locuri unde cei mai îndrăzneţi pot campa. 
Până acum ar fi trebuit să ghiciţi că a face o astfel de călătorie va fi absurd de ieftin. Interesant este că mulţi români nu au fost niciodată în munţi. Şi mai interesant este că românii supraestimează nişte locuri relativ scumpe, cum sunt Mamaia sau zona mânăstirilor din Bucovina, şi subestimează locuri uimitoare cum e Bucureştiul.
Bucureştiul e un oraş grozav. Nu are desigur arhitectura Budapestei, Cracoviei sau al altor oraşe din Europa de Est dar are muzee, parcuri şi o viaţă de noapte pe care puţine oraşe o au.
Oamenii spun că sunt mulţi câini fără stăpân în Bucureşti M-au fugărit mai mulţi câini în orice zi de plimbare cu bicicleta decât timp de o săptămână cât am stat în Bucureşti.
Sincer, n-am văzut câini fără stăpân în Bucureşti.
Limba română este frumoasă. Sună frumos şi poate fi învăţată de brazilieni.
”Cu carne de vacă nu se moare de foame”. Şi google translator-ul meu a crezut că scriam în portugheză. 
Oricum, cea mai ”obscură” parte din limba română este Dativul. AHHHHHH DAAAATIIIIV!!!! Poţi spune ”mi-e foame”, mi-e sete”, mi-e somn” dar nu poţăi spune ”mi-e oboseală” AAAAHHH DATIIIIIV!!!!
Românii vorbesc prin mişcarea umerilor. Uitaţi-vă!. Când cineva spune ”Păi, nu ştiu…”. Faceţi acelaşi exerciţiu şi observaţi-le gura şi bărbia.
Ungurii nu vor admite, dar au accent românesc. Felul de a spune ”nu ştiu” este acelaşi cu a spune ”nem tudom”.
 Modul meu preferat de a-mi exersa limba română a fost cu şoferi cu care am circulat.
Adesea mă întrebau ce Dumnezeu caut într-o astfel de ţară dacă sunt brazilian.
Aceşti şoferi nu ştiau că sistemul de sănătate românesc este grozav, că are o rată a mortalităţii mai mică decât Norvegia şi cea mai rapidă creştere economică dintre ţările din Europa de Est.
 În general, românii se plâng de români.
Vor găsi un motiv să se plângă, politică, economie, societate. Greşesc.
Am învăţat că 4 anotimpuri înseamnă: veri fierbinţi, toamne reci, ierni geroase şi primăveri pline de prospeţime.
 România are toate cele 4 anotimpuri cu două avantaje mari faţă de ţările din nord: iarna au soare iar vara nu este înnorat.
România are o viaţă sălbatică frumoasă: căprioare pot fi văzute frecvent, capre negre pot fi văzute în anumite ocazii, urşii şi lupii sunt invizibili. Cel mai ”aproape” de un urs am fost când am ajuns la urmele paşilor lui.
Românii sunt latini în ceea ce priveşte limba, dar nu atât de latini în ceea ce priveşte sângele. 
Când intri într-un birou trebuie să strangi mâinile bărbaţilor şi doar să te uiţi înspre femei. 
Românii se aşteptau ca eu, brazilian fiind, să joc fotbal foarte bine. Teribilă greşeală.
Patru luni după Cupa Mondială aş auzi ”Deci, îti place Germania”.
Cei mai mulţi dintre românii de 18 ani au două lucruri în minte. 1. Să se mute în Marea Britanie. 2. Să se mute în orice altă ţară în afară de România.
În timp ce românii visează să plece, eu visez că într-o zi mă voi întoarce.

sursa: adevarul.ro

24 de comentarii:

  1. Aha! Mi-a placut mult ultima fraza!!!:-)

    RăspundețiȘtergere
  2. Stilul umoristic seamana izbitor de mult cu cel al lui Pierre Daninos in "Les Carnets du Major Thompson" - "Qu'est-ce qu'un Francais" (Ce este un francez)...
    Daca nu s-ar fi precizat in textul postarii ca este vorba de o descriere cu umor, as fi crezut ca autorul este un naiv...
    Cu bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. este doar foarte tanar si asta va fi mereu un plus pentru ca ajuta sa vezi mai des partea plina a paharului...poate ar trebui sa incercam sa o facem si noi mai des :)

      Ștergere
  3. Interesant sa mai aflam si parerea sincera unui calator brazilian,pe deasupra.Dupa cum povesteste a trecut si prin tarile vecine,deci e calator de profesie si are in mare dreptate in ce scrie,despre noi si-ai nostrii.Noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. a vazut, a comparat si cu umor ne-a conturat :))
      buna dimineata, Flarea! :)

      Ștergere
  4. Mi-a placut si expunerea si umorul !Cred ca e adevarat ca ne plangem de orice si atunci ne scapa chestiunile esentiale,vitale !
    Numai bine 1

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. categoric, e mai mult decat adevarat! :))
      numai bine si tie, Natalia! :)

      Ștergere
  5. Adevărul este că avem o ţară faină, dar nu ştim să ne bucurăm cu adevărat de ea. Iar noi, oamenii din ea, tare ne mai şicanăm unii pe alţii, cu tot felul de năravuri şi obicieiuri aiurea. Uite că ne dau lecţii nişte străini, de cum ar trebui să ne preţuim patria. De-am lua aminte....
    Mi-a plăcut mult brazilianul. Are mult umor, dar a punctat corect aspectele pe care le-a amintit.
    Numai bine, dragă Pandhora! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asa este, avem si motive de mandrie nu doar de nemultumire dar noua ne place sa vedem cenusiul negru iar negrul sa-l facem de nepatruns :))
      sa vezi lumea la "pas" la varsta lui nue putin lucru :)
      o saptamana faina si tie draga Alex!

      Ștergere
  6. Are echipament de asfalt, nu de mers prin Retezat. Sa se intoarca si sa pupe toate bolostancile de acolo pentru ca nu a patit nimic...
    Multe din impresiile omului sunt depasite sau inexacte...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. depasite sau inexacte dar haioase :))
      cu siguranta nu era pregatit sa dea "piept" cu muntii nostri dar asta se pare ca nu l-a impiedicat sa se bucure de fiecare clipa dar de noroc, ai dreptate, a avut cu carul! :)

      Ștergere
  7. Faza cu trenurile care ajung la timp, dar și trompeta cu sistemul de sănătate care are o rată a mortalității mai mică decât în Norvegia au fost ....bomboanele pe colivă! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. bomboane...speranta :))
      tot e bine ca trenurile cu care a mers el au ajuns la timp, cu siguranta a prins si timp...favorabil :)

      Ștergere
  8. amuzant acest articol, mi-a placut mult, m-a destins, dar a vorbit despre o Românie pe care nu am recunoscut-o, în multe locuri a sunat ca descrierea altei tari :)))
    O saptamâna placuta, draga mea draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cum ii spuneam si lui Marco, se observa ca este foarte tanar si prin prisma tineretii lui a vazut lucrurile putin mai altfel decat le vedem noi privindu-le cu lucuditatea varstei :)
      cu siguranta, chiar daca el ne compara cu tari din Europa, ne-a comparat si cu tara lui si fata de ei, cu siguranta noi stam mult mai bine...
      oricum, una peste alta a fost spumos, haios si m-as bucura sa revina si sa-si spuna din nou parerea :)
      te imbratisez si eu draga mea draga, o saptamana faina iti doresc si eu, pup! :*

      Ștergere
  9. Fiind brazilian, nu mă mir că lucrurile stau atât de ok pentru el! Am avut o prietenă căsătorită cu un francez din Brazilia, acum reîntoarsă în Franța natală a soțului ei, iar ceea ce mi-a povestit depășește imaginația unui turist de ocazie! Nu pot să nu remarc umorul și sinceritatea cu care descrie frumoasa noastră țară, iar aici chiar nu încape îndoială, numai un răuvoitor n-ar recunoaște frumusețea naturală a locurilor.
    Săptămână frumoasă îți doresc, dragă Pandora! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. categoric! :)
      multe se pot reprosa "plaiurilor" noastre dar frumusetea cu siguranta, nu!
      o saptamana perfecta iti doresc la randul meu Mirela, multumesc! :)

      Ștergere
  10. De unde asta cu strânsul mâinilor bărbaților iar la femei trebuie doar sa te uiți! ? Eu mă bucur ca i-a placut! Si ma mai bucur ca vrea sa revină! Cum spunea și Mirele, frumusețea tarii noastre w incontestabila! Deși nici cu Brazilia nu mi-e rușine. ...:)
    Te pupacesc!
    Saptamana faina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu-mi dau seama unde o fi nimerit (legat de chestia cu stransul mainii) :)
      cu siguranta frumusetea tarii noastre merita sa fie cunoscuta si ar merita sa fie mai bine evidentiata dar nu ma indoiesc ca timpul viitor va aduce lucrurile pe fagasul potrivit :)

      te pupacesc si eu, Geanina, o saptamana faina si tie! :*

      Ștergere
  11. Răspunsuri
    1. sunt de aceeasi parere :)
      consider ca valoarea lui, a articolului, consta tocmai in simplitatea subiectiva a parerilor unui om absolut obisnuit care s-a plimbat atat cat a avut bani prin lume, nu de fitze, ci pentru ca a vrut sa cunoasca...
      da, soferii care te iau cand faci autostopul in marea lor majoritate iti cer bani, dar asta nu inseamna ca Bucurestiul nu e un oras frumos chiar daca nu este bine conservat si nu are arhitectura altor mari orase din Est, chiar daca muzeele nu se compara cu cele din Paris...da, are parcuri si o viata de noapte vesela si mult mai sigura decat in alte parti...
      chiar si doar pentru aceste doua puncte imi este drag aceast brazilian :)

      Ștergere