duminică, 16 ianuarie 2011

Avatarii faraonului Tla - Mihai Eminescu


Emotie….de fiecare data, recitesc cu aceeasi emotie Avatarii Faraonului Tla…. 
Ma emotioneaza gandul ca suntem intr-o continua cautare cu mintea pentru a intelege si a gasi locul, rostul si sensul pentru care avem un suflet care imbraca mereu haina altui trup….

.....Noaptea tăcea… 

El se primbla pin umbra trandafirie a sălii în talerul lui negru-strălucit… apoi scoase din sân o fiolă cizelată dintr-un singur ametist, luă o cupă săpată dintr-un carniol mare, pe care o umplu cu apa sântă a Nilului… 
Destupă fiola și turnă trei picături ca cerneala din ea peste apa din cupă și apa deveni încet-încet întâi galbenă ca un aur diafan, apoi roză ca cerul aurorei, apoi albastră și adâncă ca albăstrimea cerului. El se uită mult în pahar și părea că vede lucruri ciudate în metamorfozele colorilor lui… 
Într-adevăr i se păru că vede în aurul diafan, în fund, o muscuță de om, c-o cârjă în mână, bătrân și pleșuv, dormind cu picioarele-n soare și cu capul în umbra tinzii unei biserici… 
În apa roză văzu parcă un peștișor vioriu care semăna cu un tânăr frumos… în apa viorie văzu un om sinistru și rece, cu fața de bronz…
— Peste cinci mii de ani, șopti el surâzând…

..............................................................................................................................

… ce ești tu, rege Tlà? 
Un nume ești… o umbră! Ce numești tu pulbere? Pulberea e ceea ce există întotdeuna… tu nu ești decât o formă prin care pulberea trece… Ceea ce-nainte de doi ani se numea regele Tlà este atom cu atom altceva decât ceea ce azi se numește tot cu același nume…

Nu stiu daca proza lui Eminescu este superioara, inferioara sau egala cu poezia lui si nici nu ma intereseaza....
Eu pastrez emotia...pentru mine asta e tot ce conteaza....

8 comentarii:

  1. Pastreaza emotia...si ce ai postat si ce simti merita...o dimineata cat mai buna iti doreste ariciul cel tepos(pardon)inimos:)

    RăspundețiȘtergere
  2. dmd :am aflat ca sunt arici la fel de sensibili la emotie :)
    o zi minunata iti doresc la randul meu :)

    RăspundețiȘtergere
  3. oricat de mult l-as contesta eu pe Eminescu, acet text, si in general proza (in acceptiunea mea superioara poeziei) lui ma fac sa ma simt bine in spirit...multumesc Pandhora pentu acest crampei de sublim

    RăspundețiȘtergere
  4. Tre' sa-l recitesc neaparat.
    Cand l-am citit prima data am avut eu niste feeling-uri, niste crampeie de divin m-au invadat, si am stiut ca omul asta suise niste trepte...
    Ma refer la proza lui, da, cu poezia nici eu nu-s prea prietena.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cum de ai ajuns tu pana aici? :)
      a trecut un an de la postarea asta :)
      da...proza lui Eminescu este deosebita...avatarii faraonului Tla si Cezara sunt de exceptie...
      cred ca sufletul lui a trait aceste experiente....

      Ștergere
  5. Proza lui Eminescu este la fel de importanta ca si poezia sa, dar a fost insuficient cercetata si studiata.
    Meritele lui Eminescu nu se înscriu doar în sfera creatiei poetice, ci si în aceea a prozei. El este cel care inaugurează la noi proza filozofică si fantastică (Sărmanul Dionis, Umbra mea, Avatarii faraonului Tla),
    Dar opera lui poetică eu cred că se află undeva pe culmile perfecțiunii lângă piesele lui Shakespeare. Și e cu atât mai genială cu cât poate fi citită și plăcută fără a citi în prealabil pe Kant, Shopenhauer sau Hegel.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cele doua slabiciuni ale mele sunt Avatarii faraonului Tla si Cezara :)

      frumos adevar ai spus despre poezia lui Eminescu...

      Ștergere