joi, 10 iulie 2014

Planta care antrenează creierul

rozmarin
Oamenii de ştiinţă au găsit o rezolvare uimitoare contra… uitării. Astfel, persoanele care au des lapsusuri, nu-şi pot aminti cifre şi nume, nu au decât să miroasă ulei esenţial de rozmarin sau să ţină pe biroul de la muncă ori de acasă o astfel de plantă. Aceasta creşte performanţele intelectuale chiar şi cu 75 la sută, arată obiectiv.info. „Uite flori de rozmarin ca să-ţi aduci aminte; te rog, iubitule, să nu mă uiţi”, îi spune Ophelia lui Hamlet în celebra operă a lui William Shakespeare. Aşadar, încă din acele vremuri se ştia că această plantă face minuni pentru memorie. Astăzi însă, cele mai noi cercetări – prezentate la conferinţa anuală a British Psychological Society – argumentează ştiinţific faptul că uleiul esenţial de rozmarin îi ajută pe oamenii clinic sănătoşi să îşi amintească evenimente din trecut şi să nu uite să realizeze anumite sarcini. De asemenea, studiul efectuat recent a scos în evidenţă şi faptul că această îmbunătăţire a memoriei s-a produs indiferent de starea participanţilor, motiv pentru care oamenii de ştiinţă cred că efectele pozitive ar putea fi provocate de o influenţă chimică. Cercetătorii susţin că descoperirea are potenţialul de a îmbunătăţi viaţa de zi cu zi a oamenilor care suferă de pierderi de memorie asociate cu înaintarea în vârstă. Cercetarea a fost realizată pe un eşantion de 66 de participanţi împărţiţi în două grupuri. Un grup a fost lăsat să aştepte într-o sală cu miros de rozmarin şi un altul a fost rugat să stea într-o cameră fără un miros aparte. După un anumit timp de aşteptare, subiecţii au fost rugaţi să realizeze o serie de teste de memorie ce includeau ascunderea unor obiecte, regăsirea lor mai târziu sau alte sarcini precum cele în care voluntarii trebuiau să îşi amintească să le dea cercetătorilor un anumit obiect într-un anumit moment. Descoperirile au scos la iveală faptul că uleiul esenţial de rozmarin creştea cu peste 70% şansele ca subiecţii să îşi amintească ce au de făcut în viitor. Cercetătorii au constatat că participanţii din grupul care a fost expus la mirosul de rozmarin nu numai că au rezolvat mai bine sarcinile, dar aveau şi un nivel mai crescut de eucaliptol, un compus din uleiul esenţial de rozmarin despre care se ştie că influenţează sistemele chimice din corp, îmbunătăţind funcţiile cerebrale. Studii anterioare au sugerat şi că unii compuşi din rozmarin stopează producţia unor enzime ce blochează funcţionarea normală a creierului, lucru care ne ajută să fim mai alerţi, îmbunătăţindu-ne memoria pe termen lung. În noul studiu, oamenii de ştiinţă s-au concentrat asupra memoriei prospective, ce implică abilitatea de a ne aminti anumite evenimente ce urmează în viitor şi de a ţine minte să realizăm anumite sarcini în anumite momente prestabilite. Acest tip de memorie este deosebit de importantă pentru activitatea de zi cu zi a oricărei persoane. Ea acţionează atunci când, de exemplu, cineva trebuie să îşi amintească să trimită o felicitare sau să îşi ia medicamentele. În Egiptul Antic, rozmarinul era folosit la nunţi şi la înmormântări.

autor:  Ionela Ceaslov, A.M.PRESS
sursa:http://ampress.ro

18 comentarii:

  1. Multumesc, pandhora ! O sa incerc ! La cat de "zapacita" sunt, cred ca am nevoie de o tona de ulei esential de rozmarin ! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc pentru sfat, chiar aveam nevoie de ceva contra uitarii.. O zi faina sa ai!

    RăspundețiȘtergere
  3. eu folosesc foarte mult rozmarin pentru condimentarea pestelui. acum sunt sigura ca pestele o sa ma tina minte...:)

    RăspundețiȘtergere
  4. :) inca nu am pierderi de memorie! imi amintesc si detalii nesemnificative...stii despre ce vorbesc :P
    insa o plantuta care sa ma ajute sa -mi vad viitorul nu au gasit astia? vreau sa vad ceva in viitor legat de o persoana anume... :))), atatica....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cautam, vedem si publicam :)))

      Ștergere
    2. Daca e vorba de o intrebare legata de dragoste si chiar o viitoare casatorie, am verificat eu in enciclopedie si sunt in masura sa povestesc ca daca o persoana ia o ramurica de rozmarin care are o floare deschisa si sorcoveste cu ea alta persoana (usor, doar o data si fara a zice nimica), este posibil ca ambele persoane sa se indragosteasca una de alta. Plus daca acele persoane indragostite planifica sa planteze un rozmarin in ziua nuntii lor plus sa ofere cadou tuturor invitatilor de la nunta cate o ramurica de rozmarin decorata cu panglicute de matase multicolore, (indiferent de daca are floare sau nu), atunci si acea casatorie va fi stabila si
      armonioasa. Plus daca o sotie planteaza rozmarin in jurul casei, ea va fi "stapana" casei plus va avea si ultimul cuvant in relatia matrimoniala si va tine si vrajitoarele departe de pragul acelei case. Astea toate se
      intampla din cauza ca zeita puterii dragostei Afrodita a iesit din mare avand niste rozmarin pe ea, (rozmarin insemnand roua marii).

      Ștergere
  5. rozmarinul este unul dintre uleiurile eterice pe care le folosim cu multa placere pentru abur la sauna. Pentru mine este deosebit de relaxant, imi creaza imediat o senzatie de confort... nu stiu de ce, dar ma simt teleportata pe câmp, îm timpul unei zile de vara :)
    Pup draga mea draga :-*

    RăspundețiȘtergere
  6. Şi mie mi-ar prinde bine o plăntuţă din asta să mă mai ajute cu ţinerea de minte. Nu mai departe de azi dimineaţă am plecat de acasă uitând să îi las soţului meu, ceva ce îmi spusese cu 5 minute înainte.

    RăspundețiȘtergere
  7. Citisem ceva legat de memorie si rozmarin, dar a trecut ceva timp de-atunci si am uitat amanuntele :) Ma bucur, ca ai scris despre el, mi-ai dat un imbold sa caut cartea pe care o citea vara trecuta la plaja :)
    Chiar ieri am vazut pe Pinterest o lista despre trucurile care ajuta la memorizare. Unul dintre ele era sa mirosi un parfum anume cand invatai ceva si apoi acelasi parfum cand trebuia sa iti amintesti informatiile respective. Memoria olfactiva e foarte puternica si asta ajuta la fixarea datelor. Daca stiam asta cand dadeam examene in facultate, poate imi era de folos :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu m-am hotarat sa-mi pun pe birou la serviciu un ghivecel cu rozmarin, chiar am nevoie :))

      Ștergere
  8. Îmi place tare mult aroma rozmarinului. Bunica mea avea în grădină o tufă şi, de câte ori treceam pe acolo, frecam în palme câteva frunzuliţe şi tare îmi mai plăcea aroma aceea.
    Interesantă treaba cu memoria!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu cu siguranta o sa-mi iau un ghivecel pe care sa-l tin pe birou :)
      folosesc rar acest condiment pentru ca mi se pare prea parfumat, sa speram ca pentru memorie va avea efectul scontat :))

      Ștergere
  9. interesant ca poate fi un adjuvant, de altfel, ca mai toate plantele medicinale pentru aceste probleme. Mai ales ca asemenea probleme nu sunt numai pentru persoana in cauza, ci afecteaza si pe ceilalti din jur, intr-un fel sau altul

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. clar, ghivecelul meu pe birou cred ca ne va fi util tuturor :))
      cred ca ai dreptate, in mica sau mare masura resimtim cu totii stresul si uneori el se manifesta si cu sincope de memorie, mai ales la serviciu in zile sau saptamani aglomerate...

      Ștergere