duminică, 30 martie 2014

“Closer to the Moon” - Mai aproape de luna...

...mai aproape de o realitate pe care multi au trait-o fara sa o cunoasca.
Poate parea un paradox dar nu este, iar filmul regizat de Nae Caranfil aduce la lumina o intamplare reala, foarte putin spre deloc cunoscuta chiar si de catre cei care au trait in acea perioada de timp.
Personal nu sunt fan al filmelor a caror actiune se petrece in perioada comunista pentru ca am trait acea perioada si nu simt nevoia sa o mai vad chiar si sub forma de act artistic.
Filmul lui Caranfil surprinde o farama din acea perioada pe care din fericire eu nu am prins-o decat in cea de a doua ei parte, o surprinde cu luciditatea lui talentata, dandu-i o tusa de umor mai mult amar decat dulce...
Dar mai bine il las pe Sebastian S. Eduard, editor sef la Jurnalul National sa va spuna cateva cuvinte depre acest film.
Eu o sa adaug doar ca acest film merita vazut.
Acei oameni care au avut curajul unui gest inutil pentru a arata inutilitatea unui sistem, merita emotia noastra... 

"Despre ce vorbim? Despre jaful din 1959, când un spectaculos atac asupra unei furgonete a Băncii Naţionale a pus întreaga ţară pe jar.
Scenariul filmului poartă semnătura lui Nae Caranfil şi este inspirat din fapte reale petrecute în Bucureştiul anului 1959. În România comunistă, un astfel de atac gangsteresc era de neconceput atât pentru autorităţile statului, cât şi pentru orice om normal: ce să faci cu lei neconvertibili, într-un regim politic şi economic ce limita drastic utilitatea banilor? Autorii loviturii: patru bărbaţi şi o femeie, toţi comunişti situaţi la vârful ierarhiei de Partid, departe de orice lipsuri materiale. O lună mai târziu erau arestaţi, judecaţi şi condamnaţi la moarte; dar în aşteptarea execuţiei au fost “invitaţi” să-şi joace propriile roluri într-o reconstituire cinematografică a acţiunii lor, menită să devină un film educativ şi de propagandă, destinat oamenilor muncii din întreaga ţară! De-a lungul celor câteva zile în care eroii jafului erau scoşi dimineaţa din celulele închisorii Jilava şi transformaţi în “staruri de cinema” într-un Bucureşti însorit şi plin de viaţă, toată lumea din jurul lor – miliţieni, securişti, anchetatori, echipă de filmare – căuta cu disperare răspunsul unei singure întrebări: de ce au făcut-o? "


 

20 de comentarii:

  1. Nu stiu de ce au facut-o, poate din teribilism, sau sa demonstreze sistemului ca nu e atat de perfect. Nu stiam de film, cred ca e interesant.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, filmul este foarte bune facut si categoric merita vazut...

      Ștergere
  2. Sunt convins ca este un film extraordinar. Acel episod este incredibil pentru cei care stiu cum au fost acele vremuri dure....
    O seara frumoasa, Pandhora! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sunt sigura ca cei care au trait in acea perioada vor vedea filmul cu alti ochi...
      o seara frumoasa si tie, draga Alex! :)

      Ștergere
  3. vreau neaparat sa vad acest film.... multumesc pentru recomandare! Luna trecuta am vazut pe youtube "Eu când vreau sa fluier, fluier", "Loverboy", Domnisoara Christina" si Marilena". Mi s-au parut interesante.
    Te pup. Un sfârsit de duminica placut, draga mea draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. inca exista pelicula realizata atunci in scop "educativ"...
      filmul m-a impresionat profund, m-as bucura sa-l vezi si sa-mi spui parerea ta...
      pup si eu, o seara faina iti doresc si o saptamana cat mai usoara! :)

      Ștergere
  4. Nu stiu de film,dar stiam de jaf.Cred ca eu o sa retraiesc momente ale comunismului.Nu am fost membra si mereu le explicam:nu exista padure fara uscaturi si nu aveau ce sa-mi faca.O sa incerc sa vad filmul,mai ales ca-mi plac cele romanesti.O saptamana buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mi-ar face placere sa aflu parerea ta mai ales ca stiai despre jaf...
      o seara faina iti doresc si eu!

      Ștergere
  5. asa ce mi-ai starnit curiozitatea!!!
    cu siguranta o sa-l caut pe net....ca alfel nu pot sa-l vad!
    te pop! zi faina!:)

    RăspundețiȘtergere
  6. De ce au făcut-o ?... De nesătui, așa cum sunt și ”aleșii” din zilele noastre.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma indoiesc, sincer...
      e adevarat ca nimeni nu a reusit sa inteleaga de ce dar cu siguranta nu din acest motiv, ei aveau confortul material si social pe care si-l doreau dar oare chiar isi mai doreau asta?

      Ștergere
  7. Auzi...... sa furi lei! :)))))
    Un tigru ceva.... era o alta poveste! :)))))
    Nu stiam nici de jaf si nici de film....
    Nu stiu daca vreau sa-l vad, este ca si cum m-ai pune sa ma uit la un film rusesc! :))
    pupici, saptamana faina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca te referi la un film sovietic propaganda gen, nu, nu e cazul :)
      te asigur ca e diferit de un film tipic romanesc :)
      te pupacesc si eu, o noapte faina iti doresc!

      Ștergere
  8. Despre jaf auzisem, in chiar era comunista si stiu ca tare m-am bucurat! Imi placeau filmele cu cowboy! :)) Povestea jafului nu e clara - exista multe speculatii, intre care la fel de multe par probabile...
    Filmele romanesti nu se numara intre preferatele mele - desi am vazut destule si multe mi-au placut - dar cand un prieten mi-a spus despre film am zis ca trebuie sa-l vad neaparat! Eram asa de entuziasmata! Pana cand am vazut la producatori (si) numele lui Bobi Paunescu si in distributie numele Barladeanu Monica... Mi-a pierit tot cheful! :(
    Ziua minunat sa o petreci!

    RăspundețiȘtergere
  9. sincer, Monica Barladeanu este ca si inexistenta dar tu stii mai bine dupa ce criterii selectionezi filmele pe care vrei sa le vizionezi...
    ca si tine de multe ori am retineri in privinta filmelor romanesti, uneori indreptatite, alte ori, nu...
    oricum, poate pentru ca foarte multi ani am lucrat la Romaniafilm am multa consideratie pentru filmul romanesc, pentru ca a supravietuit in trecut prin pelicule de exceptie sau doar de bun simt si pentru ca suprvietuieste si acum...
    imi doresc sa vina vremea cand o sa si straluceasca pur si simplu pentru ca, inca mai exista valoare si talent, inca mai exista oameni care vor sa vada si altceva decat "a doua Cadere a Constantinopolelui"...

    eu zic sa acorzi credit acelui prieten :)
    o seara faina iti doresc si eu draga Diana! :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Am vazut afisele in oras . Multumesc pentru recomandare!

    RăspundețiȘtergere
  11. Coincidenta sau nu.... dar oricum este interesant! :)

    http://www.libertatea.ro/detalii/articol/ilie-nastase-dezvaluit-povestea-nefardata-mai-mare-jaf-armat-istoria-tarii-caram-tata-sacii-bani-bnr-487909.html

    RăspundețiȘtergere