joi, 29 decembrie 2011

1001 de nopti...povestea povestilor...


" Minunata mea stapana si imparateasa, preacinstita Sabah, ingaduie-mi ca in aceasta noapte sa-ti imbii somnul cu povestea tanarului si nesabuitului Kahil si a frumoasei sale Anbar..."



Asa incepe una din povestile exotic-frumoase ale celor "1001 de nopti". Si totusi,aceasta carte nu este doar o compliatie de basme...este cu mult mai mult decat atat...
Citind 1001 de nopti si trecand dincolo de exgerarile autorilor populari sau ale scribilor vremii, ies la iveala date si si informatii foarte importante despre evenimentele si obiceiurile lumii arabe in timpul Evului Mediu. Nu doar Evul Mediu si epoca lui Harun al Rashid sunt infatisate, ci si istoria timpurie a triburilor de beduini sau inceputurile religiei mahomedane. Desi cel mai vechi manuscris datat e din secolul 14, inceputurile acestei uriase opere se afla undeva in secolul noua,ne spune
Marie Jeanne autoarea acestui articol. Ascunsi sub pavaza unor povestiri fantastice sau basme gasim adeseori portretele unor carmuitori adevarati, carora li se atribuie intamplari sau calitatii supranaturale, infatisandu-se insa in acelasi timp realitati din epoca lor. In afara de aspectul istoric, mai e unul foarte important pe care il descoprim cu ajutorul celor 1001 de nopti: erotismul lumii arabe. Daca in ziua de astazi o astfel de notiune este asociata cu o lume in care femeile sunt ascunse si dragostea se cumpara, in Evul Mediu, desi religia mahomedana isi impusese deja limitele, erotismul exista. Era motorul intrigilor de curte, al numeroaselor povesti de dragoste ilegitime si, cel mai important, al artei. Ca si in Japonia, curtezanele erau artiste, insa mai artisti decat ele erau poetii care le cantau. Cadanele sau povestile de dragoste ilicite intre oameni pe care societatea nu-i impreunase din voia ei au fost inspiratia poetilor din vechile timpuri arabe.

"Cand va apune iar soarele, vremea va fi sa dezlegam itele acestei povesti!”....basmul celor 1001 de nopti nu se incheie niciodata...intotdeauna exista...un "va urma"...

sursa: www.hotcity.ro

16 comentarii:

  1. a.Am citit demult, prin anii ' 60, acele 4 volume de poveşti din 1001 de nopţi în tălmăcirea lui Eusebiu Camilar.Am frunzărit, peste ani şi ani, şi versiunea completă, dar am preferat să-mi menţin amintirea poveştilor Seherezadei scrise ca pentru copii şi nicidecum să o "alterez" cu realismul erotic întâlnit mai târziu...
    b.Sunt foarte preocupat şi mâhnit de condiţia de inferioritate a femeii în lumea arabă actuală care lezează însăşi drepturile omului.Cred că deja acel erotism ne apare nouă, europenilor de azi, sau forţat, sau disimulat...Păcat...

    RăspundețiȘtergere
  2. Marco Polo : si eu am citit cele 1001 de nopti in copilarie...erau 11 volume in Biblioteca Pentru Toti...la vremea aceea mi s-au parut si in multe feluri chiar au ramas minunat de invaluitoare povesti si intamplari fantastice...imi doream atat de mult sa vad Bagdadul lui Harun Al Rashid...sa-mi spal fata cu apa de trandafiri si sa mananc curmale si smochine :)
    erotismul in lumea araba a fost si a ramas mai mult ca oricand un tabu...
    femeile musulmane accepta ca pe un dat acele legi care le tin acoperite si dependente de barbatii familiei...
    dureros si trist...

    RăspundețiȘtergere
  3. La multi ani, draga mea!

    Iti doresc numai bine, sanatate si fericire.

    RăspundețiȘtergere
  4. Lorelei: multumesc Lori pentru urari...eu inca nu am inceput sa fac turur blogurilor...sfarsitul anului mi se pare inca departe :)

    un An Nou cat mai bun...bucuriile sa-ti fie mereu aproape...te imbratisez cu drag >:D<

    RăspundețiȘtergere
  5. nu aveam nici un dubiu ca ar fi fost si ei candva mai romantici in comparatie cu ceea ce tot auzim si citim azi...imi plac la nebunie cartile cu povesti si intamplari din lumea araba...inca ma fascineaza...:),. zi faina:)

    RăspundețiȘtergere
  6. geanina : si pe mine ma fascineaza povestile...si cele 1001 sunt mai mult decat fascinante:)
    o seara faina iti doresc la randul meu:)

    RăspundețiȘtergere
  7. liviu: fara povesti de iubire nu ar exista nopti de iubire...

    RăspundețiȘtergere
  8. Într-adevăr exotică,frumoasă cu povești fantastice care aprind imaginația și o poartă pe căi fantastice :)!

    RăspundețiȘtergere
  9. "...intotdeauna exista un va urma". foarte frumos concluzionat.
    La multi ani, Pandhora.

    RăspundețiȘtergere
  10. tu26dor: multumesc :)
    la multi ani Tudor iti doresc la randul meu!

    RăspundețiȘtergere
  11. Şi eu le-am citit în copilărie şi mi-au rămas în memorie, alături de visele de copil de-atunci...
    Ca o chestie haioasă (off topic), Vania are acum un serial cu "1001 de zile"... :D

    RăspundețiȘtergere
  12. Max Peter: o sa trec sa vad si eu despre ce e vorba :)

    RăspundețiȘtergere