joi, 1 decembrie 2011

Fasole cu ciolan afumat


Daca ar fi sa aleg o mancare traditional romaneasca eu una m-as opri la fasolea cu ciolan afumat... Suculenta,plina de aroma si gustoasa rau de tot :) Reteta mea preferata, are la baza ceea ce se pregatea la noi in casa cand eram eu mica, la care am mai adugat si ceva dulce...o sa vedeti cand va voi prezenta ingredientele...

- 500 gr fasole alba
- 1 ciolant bine afumat cam de 1 kg
- 2 cepe mari

- 1 pastranac
- 2 morcovi potriviti
- un cartof
- 2 linguri pasta de rosii
- 1 ligurita boia dulce de ardei

- 1 lingurita boia iute de ardei
- 2 foi de dafin
- o crenguta de cimbru
- sare
- 3 linguri de ulei
- o lingura de zahar sau una de miere

- patrunjel verde


Fasolea se lasa la inmuiat de cu seara.
A doua zi fasolea se pune la fiert, schimband apa de cel putin trei ori.Ultima data se fierb alaturi de fasole un pastarnac intreg si un cartof taiat pe jumatate,rolul cartofului fiind acela de a inmaganiza toxinele din fasole. Separat,intr-o alta oala se fierbe ciolanul afumat pe care il spumuim din cand in cand.In prealabil ciolanul se spala foarte bine. Cand fasolea este bine fiarta,se ridica de pe foc, aruncand apa si cartoful. Intr-o cratita adanca dar larga se pun la calit in ulei cepele taiate marunt,morcovii rasi,pastarnacul fiert si maruntit bine de tot sau pasat.Cand toate ingredientele sunt bine calite, se adauga boiaua dulce si cea iute,pasta de tomate,mierea sau zaharul, amestecand sa nu se prinda. Imediat se pune peste sosul bine legat fasolea scursa, peste care se adauga apa in care a fiert ciolanul, atat cat sa o acopere bine de tot.Se adauga sare dupa gust,foile de dafin si crenguta de cimbru. In cratita se pune si ciolanul fiert.Se da la cuptor pana cand fasolea scade si ciolanul se rumeneste frumos, capatand o frumoasa crusta crocanta. Se presara patrunjel verde tocat fin si se serveste alaturi de niste gogosari in otet si un ardei iute pentru curajosi :)
Sa aveti pofta !

32 de comentarii:

  1. Imi facusi pofta,si cand ma gandesc ca azi toata lumea a primit fasole cu carnat sau sarmalute.
    Eu am stat acasa si am facut comanda baietilor...clatite cu dulceata de caise si macese.:)

    RăspundețiȘtergere
  2. angi: serveste-te...e inca calda :)
    uite ca asa dulceata nu am mancat...caise si macese...acum tu esti cea care m-a facut curioasa :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Scorchfield: o sa fac rost de unul pentru tine :P

    RăspundețiȘtergere
  4. ce reteta faina! aici însa nu am facut niciodata... ramâne un deliciu pentru concediu :)
    Te pup. Sa ai o seara faina!
    PS: o prietena de-a mea, Ceska - pe care am si avut ocazia sa o cunosc si în viata reala, are mai nou un blog culinar; daca ai interes, poti sa o vizitezi la adresa: http://apronon.wordpress.com/

    RăspundețiȘtergere
  5. CARMEN chiar acum trec pe la ea :)
    pup Carmen...faina sa-ti fie si tie seara >:D<

    RăspundețiȘtergere
  6. pandhora tu îmi ești tare dragă, dar postările de genul acesta îmi provoacă o suferință enormă!
    Hihi, glumesc.
    Dar este adevărat că sunt o pofticioasă. Fasolea cu ciolan afumat și sarmalele sunt mâncărurile tradiționale românești pe care le-aș savura oricând, la orice oră.

    RăspundețiȘtergere
  7. Bună scumpo!
    Wow ce frumos arată!
    Mi-ai făcut poftă!
    Seară minunată!
    Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  8. Vera: si tu imi esti tare tare draga...si pentru mine sarmalutele si fasolea cu ciolan afumat sunt doua slabiciuni care...nu ma slabesc deloc...dimpotriva :))
    uff...pofticioasa sunt si eu :))

    RăspundețiȘtergere
  9. *ELENA* : seveste-te te rog...e suficient pentru toata lumea :)
    o seara faina iti doresc la randul meu :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Erys: decat sa poftesti mai bine serveste-te...ciolanul e fraged si putin crocant pe deasupra iar fasolea e putin mai dulce dela miere...asa ca...pofta buna :)

    RăspundețiȘtergere
  11. hmmmm ce buna e....si eu tin aceasta traditie de cativa ani! nici nu iti imaginez cu cata placere o gatesc:)noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
  12. buna dimineata....o daaa...te inteleg perefct :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Foarte buna ! Ciolanul nu-l gasesc aici ... de obicei o pregatesc cu cirnati. O portie si pentru mine !!!!

    RăspundețiȘtergere
  14. DANI: serveste-te te rog...chiar si doua portii daca simti nevoia :)

    RăspundețiȘtergere
  15. ...Ai ceva cu cititorii tăi, bag de seamă... :))
    Măcar de două ori pe lună, a mea doamnă mă răsfaţă cu o asemenea "lucrătură". Recunosc faptul că este una din mâncărurile mele preferate.

    RăspundețiȘtergere
  16. Max Peter : stiam eu ca esti un rasfat :))

    RăspundețiȘtergere
  17. Tare bine mai arata!! Am salvat reteta! :)

    RăspundețiȘtergere
  18. acum am terminat de gatit fasolica cu ciolan...tata a salivat ieri uitandu-se la tv si azi i-am facut :)

    e delicioasa ..

    RăspundețiȘtergere
  19. Diverse: sa-mi spui cum ti-a iesit :)

    RăspundețiȘtergere
  20. rokssana: poza poza...vrem sa vedem fasolea ta cu ciolan afumat :)

    RăspundețiȘtergere
  21. :)) esti criminala; nu sunt fan ciolan, dar poaza asta e dementiala

    RăspundețiȘtergere
  22. Sophie: o daaa....merita sa-ti pierzi uzul ratiunii :))

    RăspundețiȘtergere
  23. Fasole cu ciolan ca la Caru cu bere (bucureşti)...
    garantat că nu găseşti. :)
    Nu contest calitatea r5eţetei expuse aici dar, se ştie: fasole ca la cazan, nu reuşeşte acasă, nicidecum.

    RăspundețiȘtergere
  24. tibi: sa stii ca o sa merg sa-l incerc :)
    de la Carul cu bere eu prefer papanasii....pentru mine sunt cei mai buni papanasi din Bucuresti :)

    RăspundețiȘtergere
  25. thanks Pandhora this is my faviorate dish I Just add the garlic and coriander before serving

    RăspundețiȘtergere
  26. De cand tot bat drumul Fagarasului,am mancat pe-aici o astfel de mancare,de te lingi pe degete.Cred aproape ca a ta.Te pup si o zi buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc ca ai trecut pe aici, Floarea ca sa "gusti" din fasolica mea :)
      cred ca prepar acest fel de mancare maxim de 2 ori pe an, in restul timpului poftesc la el :))
      dar, asa sunt eu, mai bine poftesc decat sa ma plictisesc :))

      Ștergere