joi, 11 octombrie 2012

"M-am hotarat sa devin prost..."

...este titlul cartii pe care am inceput-o acum cateva zile si care ma fascineaza si uneori chiar ma face sa zambesc...
Antonie,personajul principal al povestii noastre sufera de boala ganditului,motiv pentru care se simte foarte batran.
El a ajuns la concluzia ca inteligenta aduce doar neajunsuri,prostia fiind de preferat.
Hotararea lui de a schimba inteligenta pe prostie a fost luata...daca va reusi sau nu, inca nu am aflat pentru ca nu am terminat cartea.
Chiar daca ati citit sau nu acest roman apartinand  scriitorului francez Martin Page ,va las sa "degustati" cate ceva din gandurile lui Antonie :


"Se gîndea serios să devină alcoolic. E o preocupare .

Alcoolul ocupă gîndurile în întregime şi dă un scop în disperare: să te vindeci. Atunci ar frecventa reuniunile Alcoolicilor anonimi, si-ar povesti parcursul, ar fi susţinut şi înţeles de fiinţe asemeni lui aplaudîndu-i curajul şi voinţa de a se lăsa. Ar fi un alcoolic, adică cineva care are o boală recunoscută pe plan social. Pe alcoolici lumea îi deplînge, îi îngrijeşte, ei se bucură de consideraţie medicală, umană. Pe cînd pe oamenii inteligenţi nimeni nu se gîndeşte să-i plîngă: „El studiază comportamentele umane, cred că asta îl face foarte nefericit", „Nepoata mea e inteligentă, dar e o fată foarte în regulă. Vrea să
scape", „La un moment dat, mi-a fost teamă c-o să devii inteligent." Iată genul de cugetări binevoitoare, pline de compasiune, care i s-ar fi cuvenit daca lumea ar fi fost dreaptă. Dar nu, inteligenţa e de două ori rea: te face să suferi şi nimeni nu se gîndeşte să o considere ca pe o boală.Prin comparaţie, a fi alcoolic ar fi o promovare. Ar suferi de un rău vizibil, cu o cauză cunoscută şi tratamente prevăzute; nu există cură de dezintoxicare pentru inteligenţă. Dacă gîndirea conduce la o anume excludere,prin distanţa observatorului faţă de lumea observată, în schimb a fi alcoolic ar fi un mijloc de a găsi un loc. Iar a fi perfect integrat în societate, în caz că asta nu s-a realizat firesc, nu poate fi decît dorinţa unui alcoolic. Datorită alcoolului, nu ar mai avea această reţinere faţă de jocurile omeneşti si ar putea liniştit să se lase în voia lor."

40 de comentarii:

  1. hahaha! adorabil pasaj! :)) are dreptate omu'!
    Mi-am notat titlul, poate gasesc romanul si în librariile de aici...
    Te pup draga mea draga. Noapte buna! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. o sa-ti placa cu siguranta :)
      pup draga mea draga,somn usor! :)

      Ștergere
  2. E si asta o idee, cu alcoolismul...
    Vezi numai ce vrei, câteodata nici asta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. prea deprimant ce spui tu Dan...
      dar...da...poate fi si asa...

      Ștergere
  3. O carte foarte bună!
    Şi din păcate, o carte cu un mesaj fooooarte actual. :)

    RăspundețiȘtergere
  4. cateodata e bine sa mai fie omu' si prost... l-ar scuti de dileme, de chinul gandurilor :)
    Somn usor, Pandhora!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu degeaba se spune ca omul prost are mintea odihnita,nu? :)
      o noapte linistita iti doresc la randul meu Oana,somn usor!

      Ștergere
  5. pare sa aiba dreptate..:).
    nu oi fi eu vreo inteligenta dar mi-ar prinde bine. proasta, macar vreo saptamana...gandurile nu-mi dau pace :))
    pop!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pai...vezi cum faci...poate cine stie :))
      pup si eu geanina :)

      Ștergere
  6. O fi bine, dar nu-ti permiti, prostia costa:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. noroc ca prostii nu inteleg asta si daca nu inteleg,nu le pasa :D

      Ștergere
  7. Bună scumpo!
    Interesantă și totodată cred că este plăcută
    cartea,îți mulțumesc pentru informație!
    Îți doresc un weekend minunat!
    Cu mult drag!

    RăspundețiȘtergere
  8. M-ai facut curioasa in legatura cu cartea :D

    RăspundețiȘtergere
  9. Ha, ha! Am auzit de acest titlu, care ma face sa rad de cate ori il intalnesc. Deh, grea hotarare sa vrei sa fii prost. E cam greu sa devii asa, dupa ce ai muncit toata viata sa fii destept. Unde mai pui ca e si concurenta celor care sunt asa de la inceput si nu s-au lasat doborati de "ispita desarta a desteptaciunii" :-)
    Intr-o zi am auzit un tanar spunand ca nu-i place sa gandeasca, ca sa nu-l doara capul! Ha, ha! :-)

    O zi buna, Pandhora!

    RăspundețiȘtergere
  10. sunt multi care prefera sa nu gandeasca si in fond,de ce sa aiba dureri de cap,nu? :))

    o zi buna iti doresc la randul meu Alex,multumesc! :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Pai nu are dreptate? :)) Am sa încerc sa o gasesc si eu aici. Te pup si o zi faina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sper ca o vei gasi,o sa te incante citirea ei :)
      faina sa-ti fie si tie seara Minnie,pup

      Ștergere
  12. "nu există cură de dezintoxicare pentru inteligenţă" Corect!
    Parca uneori imi doresc si eu sa fiu proasta. Nu ca as fi vreo mare inteligenta dar...totusi ;)
    Mi-a placut mult pasajul pe care l-ai redat. N-ar fi o idee rea cartea asta. Am retinut-o.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. uneori si eu gandesc si rasucesc lucrurile prea mult...
      iti trebuie multa luciditate ca sa alegi prostia dar ea alege pe cine vrea :))

      Ștergere
  13. Voi cauta si eu cartea, sa aflu toate gandurile pe care le-a avut Antonie.
    Nu este prea usor sa transformi un om inteligent, facandu-l sa fie prost. Mai usor cred ca ar fi invers.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ba e usor daca il convingi sa devina alcoolic mai intai, dupa cum a remarcat, oarecum indirect cred, si autorul acelei carti.

      Ștergere
    2. Merge chiar mai repede daca ii dai in cap direct cu un ciomag.

      Iar la adolescenti merge cel mai usor, ca tocmai s-a descoperit ceea ce se credea ca era real imposibil pana nu de mult, ca in perioada adolescentei oamenii chiar pot fie pierde fie castiga, (desi cred ca pierdutul e mai frecvent), puncte destul de semnificative de IQ, chiar catre 16 de puncte, care e ff MULT, dat fiind ca IQ mediu e cam 100.

      Ștergere
    3. vienela: cred ca fiecare transformare are risurile ei :))

      Rudolph Aspirant: pe Antonie inteligenta il face sa se simta un paria,prostia dorita fiind garantia acceptarii lui de catre cei din jur...
      alocoolismul ar fi fost un alt mod de a fi acceptat dar din pacate nu ii reuseste...prostia ramane pentru Antonie ultima solutie...

      Ștergere
    4. Pai daca e asa de narcisist atins in mod neplacut, ca minoritar declarat, de vasta majoritate, atunci de ce nu incerac sa se uneasca cu alti minoritari, de ex cei cu IQ extrem de mic de la extrema cealalta, sau feministi sau gay, ca sa nu se mai simta asa de singur. Cred ca are dreptate Marco Polo care a remarcat din prima narcisismul imatur al acestui individ, desi desigur ca e o carte misto deoarece mi se pare ca contine si indeajunsa autoironie si nu se ia in serios cu adevarat.

      Ștergere
    5. sa stii ca la final cercul se inchide :)

      Ștergere
  14. M-a intrigat niţel titlul cărţii.Tema poate duce la comentarii nesfârşite culminând chiar cu psihanaliza.:)))
    Mi-a reamintit, în treacăt, celebra exclamaţie "Sancta simplicitas", acoperită şi în practică de nenumărate exemple zilnic mediatizate.Apoi am stat în dubiu şi mi-am zis : punând un astfel de titlu, autorul (mă rog...personajul cărţii !) face pe prostul sau face pe...deşteptul ? :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nici nici...din pacate pentru el, e prea inteligent ca sa reuseasca sa devina prost...
      incercarile lui ne dovedesc de fapt ca ramanem ceea ce suntem,ramanem prinsi in coordonatele noastre pe care le putem accepta sau nu...
      neacceptarea nu ne lasa prea multe alternative pentru o viata fericita in mijlocul oamenilor...

      Ștergere
  15. ...da' prost inteligent nu se poate? prostu' sa nu stie ca e inteligent, iar lumea sa nu-si dea seama ca e prost ca e prost...asa, toata lumea poate sa se ia de baut de placere :)
    o sa caut cartea si eu :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. de ce nu?
      in fond,asa cum uneori prostii au sclipiri de inteligenta de ce nu ar avea si inteligentii "sclipiri" de prostie? :))

      Ștergere
  16. hahaha! Practic, sunt fara cuvinte... pentru ca nu ma da inteligenta afara din mansarda dar nici suficient de toanta nu sunt! :) Banuiesc ca e haioasa cartea (daca pot spune despre o carte ca e... haioasa) ;)
    Mi-ai amintit de "Conjuratia imbecililor", a lui John Kennedy Toole, pe care am citit-o cu ceva ani in urma - stiu ca am ras la fiecare pagina, dar nu mai stiu cum se termnina (si de ieri o tot caut, ca nu stiu pe unde am pus-o - am tot schimbat locul cartilor si le-am zapacit de tot) Ca tot vorbeam de "vreau sa fiu prost" :)

    O noapte linistita iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. o sa caut si eu cartea de care spui...m-ai facut curioasa :)
      linistita sa-ti fie si tie noaptea Diana,multumesc!

      Ștergere
  17. Ma gandeam la o reuniune a " Inteligentilor anonimi"... :)

    RăspundețiȘtergere
  18. Cred ca sufar de aceeasi boala :))) ... mi se zice des ca gandesc prea mult, dar sa ajung la prostie nu stiu cat ar fi de posibil :))) ... desi nici prostii astia nu sunt de dat deoparte :D ... "nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si mie la fel,uneori chiar eu imi spun asta...noroc ca sunt destul de superficiala si trec la alt gand :))

      Ștergere
    2. trebuie sa citesc cartea....nu ca as fi prea inteligenta

      Ștergere