luni, 1 octombrie 2012

"Ispita luciditatii...


.......care te îndeamnă să afli de ce nu te mai iubeşte cineva constă în faptul că ai sentimentul acut, irezistibil că, după ce vei afla, vei înceta să suferi.
 Poate, îţi spui, ai făcut vreo greşeală care se poate repara.
 Poate la mijloc e o neînţelegere.
 Poate că iubeşte pe altcineva.
 Ei da, e un pahar care trebuie băut, îl bei, te încovoi de durere, pe urmă te redresezi."

Marin Preda
Cel mai iubit dintre pamanteni

49 de comentarii:

  1. E greu sa-l combati pe Preda,asa ca ii las lui dreptatea...Fericirea-i cu suspine/Dragostea-i cu multe intrebari....
    Seara linistita!

    RăspundețiȘtergere
  2. "Fii convins că ziua în care lumea va înceta să mai vorbească despre tine este tocmai aceea când vei înceta şi tu să mai evoluezi şi vei deveni ceea ce ea numeşte "normal".
    Colin Turner
    Nascut pentru succes.
    O seara faina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. iata un alt fel de luciditate :)
      faina sa-ti fie si tie seara Minnie,multumesc!

      Ștergere
  3. in toata ordinea pe care o doreste luciditatea lipseste ceva...lipseste dragostea. tristetea cea mare e ca nu poate fi niciodata inlocuita cu altceva.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. exista totusi o speranta dupa "redresare"...
      dragostea poate aparea din nou...

      Ștergere
    2. Cine poate insa constata realmente ca dragostea a disparut?
      Deseori ne luptam ori cu iluzia ca a disparut ori cu tentatia irezistibila ca nu am facut nimic pentru a demonstara ca ea exista si trebuie intretinuta pentru ca nu-i asa sentimentul nu a murit efectiv sau in orice caz in ambele parti cartile nu au fost date pe fata. Este valabila insa asta..pentru cei carora sentimentul dragostei nu se dilueaza asa usor. Eris :)

      Ștergere
    3. Nu in cele din urma forma neregulata si multitudinea ingredientelor ivite deopotriva disparute care stau la baza desavarsirii implinirii dragostei intre doar doi! oameni, confera o dimensiune imprevizibila si totodata grandioasa a iubirii a celor care ii urmaresc implinirea dar... si drumul realizarii ei.
      Nu poti vorbi de iubire azi intro societate capiata, smechera si proasta ROMANEASCA.Tocmai de aceea simti si f.usor atunci cand ea dispare, dar numai daca ai luciditate. :)

      :p

      Ștergere
  4. De 3 ori am citit romanul lui Preda...De trei ori mi-am dorit sa-l fi intalnit...de trei ori m-am emotionat, bucurat, intristat citindu-i cuvintele si gandurile...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu mi-am dorit enorm de mult un autograf de la el cu toate ca nu sunt genul care pune pret pe asa ceva...
      dar a fost prea tarziu...

      Ștergere
    2. Eu nu mi-am dorit niciodata sa-l intalnesc pe dl Marin Preda. Dintre scriitorii romani mi-am dorit in mod sincer sa il intalnesc pe dl Emil Garleanu, si pe dl Mihail Sebastian, plus optional, (deoarece cred ca dansii nu prea ar fi avut timp de mine), si pe d-nii G Cosbuc si Toparceanu. Dintre scriitorii straini europeeni, neaparat pe dl Alexandre Dumas tatal, (care chiar sincer cred ca ar fi avut bunavointa realista de a-mi acorda un autograf), asa dezirabil si pe d-na Colette, (desi cam simt ca dansa nu ar fi vrut si as fi enervat-o), iar la nivel de ideal pe d-nii Flaubert, G Duhamel, si Turgheniev...poate si pe dl Cehov, insa vezi dl Cosbuc...nu cred ca ar fi avut dansul timp de mine. Nu prea indraznesc sa scriu ce scriitori non-europeeni clasici mi-as fi dorit sa intalnesc, sunt deosebit de sfios fata de ei...dar zau mi-as dori sa ii pot trimite o scrisoare d-lui Joseph Conrad ca sa imi cer iertare sincera ca nu am citit nimic din ce a scris, desi il admir enorm.

      Ștergere
    3. P.S. As fi fost deosebit de curios sa il intalnesc pe fratele d-lui Liviu Rebreanu, din cauza caruia pare sa fi avut dl Rebreanu atatea probleme de dosar, dar asta mai mult la nivel de curiozitate personala de nivel de vecin pensionar care nu prea are ce face si scoate capul pe usa sa vada ce s-a intamplat de e vacarmul asta pe palier, sau chiar de posibila lui consoarta, care e deja pe 1/2 iesita pe palier, si isi pune deja mana la gura si se mira chiar sincer, "ai, Doamne, mare iti este gradina...ia sa ma apropii un pic, sa vad si eu mai bine ce zice, ce face, etc...!"

      Ștergere
    4. uite ca la o lista cu ce scrritori mi-as fi dorit sa intalnesc nu mi-am facut...
      sa stii ca o sa ma gandesc la asta :)

      Ștergere
  5. în anii 80 asteptam la rand sa primim exemplarul ce circula in clasa, cartea franjurata si cenzurata a lui Marin Preda - Cel mai iubit dintre pamanten; O citeam cu sufletul la gura, pe ascuns - ca era pe lista cartilor interzise. Dar noi aveam in clasa o colega a carei mame era bibliotecara la Astra - Sibiu. Cata emotie cuprinde in paginile ei! Am recitit-o in anii legali ;) tot frumoasa a ramas!
    frumos pasaj! ma bucur ca mi l-ai reamintit.
    te pup draga mea draga :-*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am inceput sa-l citesc pe Marin Preda de la Morometii pe care i-am studiat la scoala...mie mi-a placut definitiv romanul spre deosebire de colegii mei care il gaseau in mare parte plictisitor...
      apoi am inceput sa caut tot ce a scris...am citit cu disperare as putea spune...
      "Cel mai iubit..." a fost perfectiunea...
      a ramas asa...

      Ștergere
  6. Momentan am rămas la 'te inconvoi de durere'.
    'Aştept ordonanţele dvs.'. Ca să nu zic - aştept 'te redresezi'...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. off mai Catalin mai...ce sa-ti spun?
      iti las mai bine o imbratisare >:D<

      Ștergere
    2. Mulţumesc frumos. Dar vezi că-s lipicios...nu-ţi mai dau drumu...:)

      Ștergere
    3. am simtit eu ca am ramas "prinsa" :))

      Ștergere
  7. Iubirea! Iubesc Iubirea! :)
    De ce nu ma mai iubeste cineva? Cred ca la intrebarea aceasta e la fel de greu de raspuns ca si la intrebarea "de ce ma iubeste?"
    Fie ca aflam sau ba raspuns la intrebarea "de ce nu ne mai iubeste?" suferinta va ramane. Luciditatea nu ne "scapa", neaparat, de durerea inimii insangerate... asa cum nu ne scapa de durere nici faptul ca stim de ce ne doare o masea :)

    Viata fericita!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. "de ce nu ma mai iubeste cel pe care il iubesc?"
      cred ca este o intrebare cu adevarat dureroasa la cre orice raspuns nu are cum sa fie de ajutor :(

      faina sa-ti fie si tie ziua,pup

      Ștergere
    2. Cum sa nu fie de ajutor vreun raspuns ? Chiar si eu, care nu prea am imaginatie, ma pot gandi la cateva chiar ff ajutatoare ! De ex:

      1. Nu ma mai iubeste pt ca e un superficial. Bine ca am scpat de el !

      2. Nu ma mai iubeste deoarece si-o fi pierdut capacitatea de a iubi, si asta e grav, (deoarece capacitatea de a iubi este o componenta importanta de sanatate, alaturi de capacitatea de a munci), trebuie neaparat sa se duca sa se caute la medicul de familie. Bine macar ca am scapat eu totusi de raspunderea de a-i face eu programarile la medicul de familie si acum e raspunderea lui, deci treaba lui daca nu doreste sa aibagrija de sine, desi desigur ii pot ura asa generic Sanatate.

      3. Nu ma mai iubeste deoarece avea asteptari nerealist de mari fata de mine, care acum i-au fost zdrobite la nivelul confruntarii cu realitatea. Bine ca am scapat de el ca asta e gen de investeste banii in ce nu trebuie, diverse utopii, etc.

      Ștergere
    3. perfect logice raspunsurile gasite de tine...
      cand am spus ca raspunsurile nu te ajuta la nimic am spus-o pentru ca in astfel de cazuri ai vrea un raspuns care sa faca lucrurile asa cum erau inainte de...

      Ștergere
  8. Buna pandora!

    Daca dragoste nu e, nimic nu e ...
    O zi frumoasa iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ...cum bine spune marin Preda...
      frumoasa sa-ti fie si tie ziua Sorin,multumesc :)

      Ștergere
  9. ...asta, dacă te-a iubit vreodată. Că dacă nu...

    RăspundețiȘtergere
  10. Am mai gasit una... Sper ca nu te superi dar m-ai pus pe ganduri într-un anu fel! :))
    "Când nu va mai fi, îţi vei da seama ce dar mare a fost iubirea. Vei suferi enorm. Aşa că întoarce-te şi luptă pentru a o păstra."
    Ian McEwan
    Durabila iubire

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. acum tu ma pui pe ganduri :))
      iubirile durabile sunt putine dar existenta lor ne arata ca se poate...
      bine,mai exista un amanunt...trebuie sa gasesti omul potrivit :)
      o zi plina de dragoste iti doresc cu tot dragul! :)

      Ștergere
  11. Durerea nu trece imediat, chiar daca reusesti sa afli motivele. Trebuie sa gusti cupa amaraciunii si a suferintei pana la capat, ca apoi sa mergi mai departe.

    RăspundețiȘtergere
  12. foarte bune cuvinte :) cred ca ai picat la fix pt cineva care ma chinui s-o fac sa inteleaga niste lucruri simple… Multumesc, sper sa ajute. :)
    (simplyuniqueword)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sper si eu :)
      sa-mi povestesti daca da :)

      Ștergere
    2. Am citit pe Internet ca exista intr-adevar anumite persoane mai sensibile decat media la emotia negativa de a se simti parasiti sau respinsi. Daca ajung sa faca chiar depresie de tip melancolic (adica nu le mai e pofta de macare, se topesc vazand cu ochii, se scoala dimineata deprimati si isi mai revin un pic doar seara, nu mai au chef de nimica, nici energie, etc), poate fi chiar nevoie reala de tratament de specialitate si asa ceva nu trebuie neglijat, sau lasat doar in raspunderea prietenilor. Prietenii trebuie sa indemne omul respectiv sa se duca la medicul de familie.

      Ștergere
  13. Ce bine le spune Marin Preda! Asa mult mi-a placut acest roman, ca l-am recitit de cateva ori, cu aceeasi placere. Excelenta carte! Cat am mai asteptat inainte de 90 ca sa-l imprumut si eu de la colegi...
    Are dreptate, acest "pahar al suferintei" este amar si greu de baut, de fiecare data. Iar ispita luciditatii face durerea cu atat mai greu de indurat.
    Seara buna, draga Pandhora!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da...poate ca in lipsa luciditatii speranta nu ar mai fi atat de firava...
      buna sa-ti fie si tie seara Alex,multumesc!

      Ștergere
    2. Diana si Minnie au fost foarte aproape de a gasi raspunsul la o tema mult prea pretentioasa pentru multi dintre noi, in viata.

      Ștergere
    3. sa gasesti un singur raspuns la aceasta "tema" e dificil spre imposibil :)
      cred ca parerea tuturor celor care au trecut pe aici a facut ca aceasta "ispita a luciditatii" sa fie disecata suficient incat sa poata fi inteleasa mai bine...
      dar e stiu...oameni suntem si in concluzie,limitati :)

      Ștergere
  14. Nu totul pe lume trebuie sa aiba o explicatie. Dar noi nu vrem sa acceptam asta si mereu cautam raspunsuri ce nu le vom afla vreodata. Asta ne face sa mergem mai departe. Un raspuns, pe de alta parte, ne-ar schimba si nimic nu ar mai fi la fel.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cautarea face parte din natura noastra...
      totusi,daca ceea ce gasim nu corespunde dorintelor noastre consideram ca nu am gasit ceea ce cautam chiar daca realitatea este alta...

      Ștergere
  15. Este romanul care mi-a schimbat viata, dupa ce l-am citit m-am apucat de studiat filosofia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. este un roman care te face sa gandesti...sa te gandesti,sa cauti si sa incerci sa intelegi...

      Ștergere
  16. Salut,ma numesc Fabian si vroiam sa stiu daca esti interesat de link/exchange cu fabianblog.info ?

    RăspundețiȘtergere
  17. Adevarat a grait Marin Preda!
    Sper ca nu esti "ispitita de luciditate" :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))
      ma las ispitita de multe dar de acest tip de luciditate,in acest moment al vietii mele,slava cerului,nu :)

      Ștergere
  18. Chiar de s-ar afla toate raspunsurile acelea...in unele cazuri nu exista redresare...
    M. Preda cred ca are dreptate, dar nu in toate cazurile. Exista si exceptii. Sunt una...

    RăspundețiȘtergere
  19. Timpul le rezolva pe toate, asta cand este timp ... s-au mai intalnit si astfel de cazuri :D

    RăspundețiȘtergere