joi, 18 octombrie 2012

"Rumbullion”


Istoria coloratã a romului ne poartã înapoi cu patru secole, în vremea aventuroaselor explorãri maritime care poartã sãmânţa confruntãrilor dintre marile puteri navale. Tehnic vorbind, romul se obţine din sucul fermentat de trestie de zahãr, sirop fermentat, melasã sau orice alt produs de zahãr distilat la o tãrie sub 190 de grade. Romul se distileazã oriunde se gãseşte zahãr. Doar Insulele Caraibe produc rom pentru export în întreaga lume. Fiecare insulã produce un tip specific de rom datoritã ingredientelor folosite, tehnicilor de distilare sau duratei de maturare. În genere, insulele vorbitoare de spaniolã produc un rom alb, sec, în vreme ce acolo unde se vorbeşte engleza romul este negru şi are un gust greu.
Cele mai colorate poveşti ale romului provin din rolul sãu în istoria maritimã. Corsarii şi piraţii se îndeletniceau cu contrabanda, furtişagurile şi marea lor iubire...bãutura, de cele mai multe ori în exces. Totuşi romul întreţine cea mai durabilã (poate nu cea mai intensã) legãturã cu forţele navale engleze. În 1655, dupã capturarea insulei Jamaica, britanicii modificã raţia de alcool pentru marinari, înlocuind brandy-ul franţuzesc cu romul. La început primeau câte o jumãtate de pintã de rom nediluat în fiecare zi, dar când s-a constatat cã de multe ori pãstrau porţiile pentru chermeze, amiralitatea a diluat bãutura. Romul începuse sã cauzeze ”rumbullion” printre oameni, care uitã de ordine şi disciplinã, ceea ce îl provoacã pe vice-amiralul Edward Vernon (poreclit ”the old grog”, de unde şi denumirea noului amestec alcoolic) sã emitã în 1740 un ordin prin care se cere diluarea. În Caraibe, fiecare insulã are propriile reguli. Fostele colonii franceze precum Haiti, Martinica, Guadeluoa, folosesc trestia, în vreme ce coloniile hispanofone (Cuba, Guatemala, Panama, Nicaragua, Puerto Rico) şi anglofone (Jamaica, Barbados, Belize) melasa. Romul din fostele colonii engleze este cel cu gustul cel mai pronunţat, spre deosebire de mai suavul rom cubanez. 4 cuburi de gheaţã, 50 ml. de rom, 100 ml. de cola rece şi sucul de la o lãmâie verde şi avem o savuroasã Cuba Libre. Ne mai lipseşte doar compania lui Barbã-Neagrã...


sursa: www.historia.ro

22 de comentarii:

  1. Tocmai mi-am facut si am gustat un "planteur", adica rom de Guadelupa, cu felii de lamâie verde strivite în sirop de trestie. Este delicios si foarte periculos, place mult doamnelor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca zic ca esti crud,te superi...esti crud rau de tot :))

      am baut rom jamaican,cubanez si dominican...rom caraibian inca nu am baut dar o sa tin minte :)

      Ștergere
    2. Adica necopt vrei sa spui?

      Ștergere
    3. :))
      nimic nu e ce pare a fi :)

      Ștergere
  2. Multumim de informatii, dar, hac! eu m-am îmbatat deja ca nu tin la bautura! Numai o miros si sunt gata! Hac!
    O sera flumoasa... Hac!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))
      eu zic sa te mai antrenezi :))
      o seara cu o picatura de rom iti doresc...macar in ceai :)

      Ștergere
  3. Și uite-așa s-au născut cocteilurile ! :D

    RăspundețiȘtergere
  4. si uite asa mi-a venit chef de o iesire cu fetele la o cuba libre! :) vii? ce mama zmeilor, doar o viata avem (nu vorbesc in numele meu :) ) si aia...offff!
    invitatia ti-am aruncat-o! de nu vine barba-neagra poate intalnim vreun grizonat vero :))
    pop!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu zic da pe loc chiar daca de abia m-am trezit :))
      avem si bonus zici,un grizonat vero...ehhh...cum stii tu sa ma ispitesti :))
      pup si eu,buna dimineata!:)

      Ștergere
    2. aaaa....sa inteleg ca si tu ai oaresce slabiciune la grizonati!!! :))
      simteam ...
      abia m-am trezit si eu...neatza, neatza! :P

      Ștergere
    3. cred ca si ei pentru noi :))
      neata si azi :))

      Ștergere
  5. Un cocktail cu un strop de rom, da, merge chiar și le cei ce nu prea beau! Mai ales vara, cu foarte multă lămâie și gheață! Ademenitoare postare, ca de obicei.
    o zi superbă să ai, dragă Pandhoraa! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc Mirela :)
      buna dimineata,o zi faina iti doresc la randul meu!:)

      Ștergere
  6. Interesante informatii, nu prea aveam habar de istoria romului. Mie imi place gustul de rom. Imi plac mult si prajiturile cu rom, ciocolata :) Tot ce e cu rom pentru ca merge foarte bine cu cacao...sau ciocolata :)

    RăspundețiȘtergere
  7. o daaa...stiu exact despre ce vorbesti :))

    RăspundețiȘtergere
  8. Grozavă istorie a romului! La fel ca şi locurile de baştină, atât de exotice. Trebuie să degustăm neapărat această bunătate!

    RăspundețiȘtergere
  9. O sa improvizez, rom cu suc de mandarine, ce zici ? E singurul fruct la indemina :) Seara frumoasa, Pandhora !

    RăspundețiȘtergere
  10. Eu ador esentele de rom, ador toate dulciurile care contin aceasta aroma, dar cu bautura mai greu... Am gustat odata un sortiment de rom alb, care mi s-a parut foarte gustos, dar tare precum palinca.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. romul simplu nu stiu ce gust are pentru ca nu l-am incercat dar in diferite combinatii e perfect :)

      Ștergere