marți, 15 aprilie 2014

Cum scriem un CV: modelul Leonardo da Vinci :)



Înainte de a deveni celebru, Leonardo da Vinci a fost artificier, armurier și, firește, inventator. Și, ca oricine altcineva, trebuia să își găsească un loc de muncă. Astfel se face că, în anul 1482, pe când avea 30 de ani, i-a trimis Ducelui de Milano, Ludovic Sforza, “CV-ul său”. Un “CV” în urma căruia a și fost angajat și care, precum veți vedea, respectă și astăzi standardele (incluzând aici și “perierea potențialului angajator”).
“Ilustrul meu Domn,
Văzând până acum suficient de multe, luând în considerare realizările tuturor celor care se includ printre maeștrii și artificierii instrumentelor de război şi constatând că invenţiile şi de performanţele instrumentelor în cauză nu diferă în nciun chip de utilizarea comună, voi îndrăzni, fără a avea intenţia de a discredita pe altcineva, să mă prezint Excelenţei Voastre pentru a vă expune secretele mele şi, ulterior, să vi le pun complet dispoziţie, iar când timpul va veni să aduc în stare de operativitate efectivă toate lucrurile care, pe scurt, sunt în parte enumerate mai jos:
1. Am planuri pentru poduri foarte uşoare, puternice şi uşor de transportat cu ajutorul cărora să fie urmărit inamicul sau, în anumite ocazii, pentru a te refugia din calea lui și a altora, solide și indestructibile prin foc sau în luptă, uşor şi convenabil de ridicat şi de amplasat pe poziţii. De asemenea pot fi folosite pentru a le arde și a le distruge pe cele ale inamicului.
2. Ştiu cum să folosesc apa din şanţuri atunci când un loc este sub asediu şi să fac o varietate infinită de poduri, căi de acces, scări, şi maşini utile în astfel de situaţii.
3. De asemenea, în cazul în care nu se poate asediau un teren prin bombardament, fie din cauza înălţimii pantei, fie din motive ce țin de punctele de rezistenţă ale situaţiei şi locaţiei, am metode pentru a distrugerea orice fortăreață sau cetate, cu excepția cazului în care a fost construită în stâncă.
4. Am, de asemenea, mai multe feluri de mortiere, foarte convenabile și uşor de transportat, care pot arunca o mulţime de pietricele, asemeni grindinei, iar fumul lor va semăna panică şi confuzie în rândurile inamicului.
5. În plus, am mijloacele de a ajunge la un loc desemnat prin mine şi pasaje ascunse construite complet fără zgomot, chiar dacă ar fi necesar să se treacă pe sub un şanţ sau pe sub un râu.
6. De asemenea, voi construi vehicule acoperite, sigure si inatacabile, care vor penetra liniile și artileria inamicului şi nu va exista nicio formație de oameni înarmaţi atât de mare încât să nu treacă prin ea. Iar în spatele acestora, infanteria va putea să înainteze, suficient de sigur şi fără obstacole.
7. În plus, dacă necesitatea o va cere, voi face tunuri, mortiere şi artilerie ușoară, foarte frumoase şi funcţionale și care sunt destul de ieșite din comun.
8. În cazul în care utilizarea tunurilor nu este posibilă, voi realiza catapulte, aruncătoare şi alte instrumente de o minunată eficiență care nu sunt de uz general. Pe scurt, în funcție de varietatea circumstanţelor, voi face un număr infinit de elemente pentru atac şi apărare.
9. Iar dacă lupta va trebui să fie pe mare, am mai multe tipuri de maşini eficiente pentru atac şi apărare, precum şi nave care vor rezista atacului celor mai mari tunuri.
10. În vremuri de pace, cred ca pot satisface complet oricare alt domeniu al arhitecturii, precum şi construcţia de clădiri – atât publice cât şi private – şi asigurarea fluxului de apă dintr-un loc într-altul.
În plus, pot executa sculpturi în marmură, bronz şi lut. De asemenea, în pictură pot face tot ce este posibil la fel de bine ca oricare altul, oricine ar fi el.
Mai mult decât atât, lucrările ar putea fi întreprinse sub blazonul Dumneavoastră, fapt care va fi spre slava nemuritoare şi onoarea veşnică a memoriei Tatălui Dumneavoastră și a ilustrulei Case de Sforza.
Iar dacă vreunul din lucrurile menționate mai sus pare a fi imposibil sau de nerealizat pentru cineva, sunt mai mult decât gata de a le demonstra, pe domeniul Dumneavostră sau orice alt loc pe care îl dorește Excelenţa Voastră, în fața căruia mă recomand, cu toată umilinţa posibilă.”

preluare de pe: webcultura.ro

14 comentarii:

  1. cu siguranta i-a fost cumplit de greu acestui cel mai inteligent om al tuturor timpurilor, sa se ploconi în fata parvenitilor societatii în care a trait, a mostenitorilor de titluri, a societatii înalte, fara de care, un geniu nascut sarac, nu ar fi putut supravietui. Este impresionant si totodata dureros!
    minunat articolul tau, draga mea draga. pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, din pacate toate cunostintele lui aveau valoare doar daca puteau fi folosite de oamenii cu bani...
      citind "CV"-ul lui ma intreb, oare oamenii acelor vremi nu s-au simtit coplesiti?
      asa ar fi trebuit, pentru ca noi si azi ne simtim astfel...

      multumesc de aprecieri draga mea draga, te pupacesc:*

      Ștergere
  2. Azi se implinesc 562 de la nasterea lui! Ti-ai amintit... Eu, din nou, am uitat, desi este una dintre personalitatile care imi plac, ma intereseaza si am citit multe despre.... Si nici azi, dupa multi ani, n-as putea spune care dintre Leonardo si Michelangelo imi place mai mult. Sigur, amandoi au fost geniali si destul de diferiti, dar rivalitatea lor m-a lasat intr-o mare incurcatura. :) Oare Michelangelo nu a scris si el vreun "CV"?! :)
    Multumesc pentru info.
    Pupici.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mi-am amintit e mult spus :)
      mi s-a parut incredibil continutul acestui CV, mi s-a parut incredibil faptul ca unele lucruri nu se schimba doar se adapteaza asa ca mi-am zis sa impartasesc cu voi asta :)
      pup si eu!

      Ștergere
  3. EU ma uit acum la Da Vinci's damons.....a fost fenomenal omul asta....inteligent din cale afara!
    CV - ul imi pare clar si la obiect...:))
    Adica ....mai multe obiecte...:p

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. a fost un fenomen greu de egalat, sa fii atat de polivalent (nici nu stiu daca e corect spus) nu e putin lucru...
      nu ne ramane decat sa-i acordam ever consideratia noastra si sa fim mandri ca apartinem aceleiasi specii...

      Ștergere
  4. Ehei, ca să scrii așa ceva, trebuie să ai multe skills... Nu e genul potrivit pentru tinerii noștri (în majoritate) !

    Zi frumoasă, Pandhora !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multe nu mai sunt potrivite pentru tinerii nostri :)

      zi faina si tie, Zina!

      Ștergere
  5. Ce bine, ca s-a pastrat scrisoarea asta, ce bine, ca au ajuns pana la noi scrierile lui. A fost un fenomen si zau daca il poate egala cineva. Michelangelo a fost si eu un geniu, dar de alta natura. Nu pot face comparatii intre ei ...
    Pandhora, iti urez sarbatori fericite si tot binele ! Petrecere frumoasa ! Te imbratisez, cu drag !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. unici, in mod diferit...

      multumesc draga Dani, Sarbatori Luminate iti doresc la randul meu cu tot dragul! :)

      Ștergere
  6. ce grele vremuri! Daca si Leonardo da Vinci trebuia sa isi faca CV si sa isi caute de munca...
    Ce ma uimeste, ca desi era talentat la anumite stiinte, el este un om polivalent, facand si munca manuala. Genialitatea lui nu exclude munca fizica.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cu siguranta ca nu ...
      eu am convingerea ca el iubea munca, care la randul ei face parte din ideea de creatie...
      poate ca munca fizica il ajuta sa gandeasca mai mult, mai bine, cine poate sti? :)

      Ștergere
  7. Dupa cum arata Locuinta lui Sforza, Leonardo a fost o investitie buna!

    RăspundețiȘtergere