miercuri, 23 aprilie 2014

Tarta Tatin, un accident culinar

Un desert pe cât de gustos, pe atât de uşor de făcut, este tarta cu mere. Potrivit cercetătorilor, istoria prăjiturii începe pe la 1850 şi este legată oarecum de numele lui Napoleon al III-lea. Se spune că împăratul a cumpărat în regiunea Lamotte-Beuvron din Sologne un domeniu foarte întins. Simţind că e rost de făcut afaceri, un localnic pe nume Jean Tatin şi-a transformat propria casă în hotel, pentru a putea primi oaspeţi de tot soiul. Cele două fiice ale acestuia, Caroline şi Stephanie, au preluat hotelul după moartea tatălui lor. Cea mai mare dintre ele, Stephanie avea în grijă bucătăria, în timp ce Caroline se ocupa de primirea oaspeţilor.


Însă, într-o bună zi, bucătăreasa Stephanie s-a luat cu vorba şi a uitat să pregătească tarta cu mere care făcea mândria hotelului. Oaspeţii aşteptau desertul, în timp ce merele şi aluatul aşteptau, la rândul lor, pe masa din bucătărie. Cum s-a descurcat fata?

A uns rapid tava cu un strat gros de unt, a tăiat merele şi le-a pus la cuptor. După ce acestea s-au copt şi-a dat seama că a uitat să pună aluatul aşa că a scos tava din cuptor şi în loc să aşeze aluatul dedesubt l-a pus deasupra. Când aluatul s-a rumenit a scos tava şi a răsturnat-o cu susul în jos, asfel că merele au ajuns tot deasupra. Aşa s-a născut tarta Tatin, care a sporit renumele bucătăresei şi al hotelului ei. Se mai spune că restaurantul Maxim’s din Paris a preluat imediat reţeta şi a făcut din tarta Tatin un desert renumit în toată Franţa.

Dar cum se prepară un astfel de deliciu culinar… În principiu, aluatul se obţine din făină, unt şi sare, la care se adaugă zahăr şi apă. La rândul ei, umplutura se compune din mere dulci, unt, zahăr, vanilie şi scorţişoară. Merele se taie în jumătăţi, se înlătură cotorul şi seminţele şi se coc în cuptor într-o tavă unsă cu unt şi presărată cu zahăr vanilat; în interiorul merelor se pot pune stafide sau fructe confiate. Poftă bună!

articol preluat de pe www.historia.ro

22 de comentarii:

  1. Iam, iam, e o reteta usor de facut si foarte sanatoasa. Imi plac deserturile cu fructe!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu,pentru ca sunt maxim de lenesa, am folosit aluat foietaj din acela congelat, a iesit o adevarata minune :)

      Ștergere
  2. Daca e sa gatesc din incidenta produc accidente de mediu, vezi ca unora cica le-a mers...

    RăspundețiȘtergere
  3. ador prajiturelele cu mere. le sta bine oriunde le-ai pune. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nici nu stii cat de bine te inteleg :)

      Ștergere
    2. Eu le pun direct in stomac. Știi ce bine le stă acolo?

      Ștergere
    3. in stomacul tau? nu stiu cum le sta acolo :P

      Ștergere
  4. sunt multe retete inventate din rateuri culinare. Dar cate rateuri culinare au ajuns la cos ca una din ele sa devina retete?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. acum parca mai conteaza numarul...conteaza ca unele au iesit castigatoare :)

      Ștergere
  5. ca bine zici! :) sa pregatim un accident d-asta' :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. in acest caz, sa ai spor! :)
      nu uita sa ne arati rezultatul :)

      Ștergere
  6. Din greșeală în greșeală spre rețeta magistrală!

    RăspundețiȘtergere
  7. hahahaha adorabina peripetie! incredibil cât de bine a fost solutionata situatia :)) si ce bunatate a iesit din aceasta experienta :)))
    draga mea draga, ma bucur ca scoti la iveala astfel de istorii despre care citesc tare tare rar. Cutia Phandorei este o COMOARA!
    pup draga mea draga. merg la culcare, sunt franta ( am fost in excursie în Fränkische-Schweiz si ne-am sculat la ora 4:30. Am umblat toata ziulica, ne dor picioarele si abia acum o jumatate de ora am re-ajuns acasa (ora 20:30). Sper ca a sosit felicitarea, toate celalalte prietene si cunostinte au confirmat sosirea , cu intârziere - trebuie sa fiu recunoscatoare postei - mai bine asa decat niciodata :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. stiu ca iti plac la fel de mult ca si mie :)

      daca oboseala a fost cu placere, a meritat si nici nu ma indoiesc ca a fost chiar asa :)
      iti scriam un mail cand am vazut ca mi-ai scris pe blog, despre felicitare iti scriam, am gasit-o in seara asta :)
      multumesc mult pentru gandurile calde, om drag ce esti tu :*
      ii multumesc si lui Helmut, Daniel este plecat la Oradea asa ca nu a vazut felicitarea dar iti multumesc eu in numele lui :)

      stii ce idee mi-a venit? pentru ca in cutia de scrisori gasim doar facturi ma gandeam ca ar fi frumos sa incepem din nou sa scriem scrisori...o sa ma gandesc la asta serios si poate de data asta scrisorile mele vor ajunge la tine :)
      te pupacesc draga mea draga, somn usor!

      Ștergere
  8. Hihi...foarte faina povestea! Intradevar aceasta tarta pe cat este de usor de facut pe atat e de buna....:)
    Si nu stiam ca e atat de renumita! Dar acum stiu....:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. un motiv in plus sa fie si mai buna :)
      cred ca o voi face in acest w-end daca afara va fi la fel de urat ca zilele astea...

      Ștergere
  9. E super ! Uite aici o rețetă de tartă-tortă de mere, făcută după aceleași principii.

    http://zinnaida.blogspot.ro/2014/04/tort-de-mere-intregi.html

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. delicioasa reteta ta...mmmm...
      eu sunt mai lenesa, asa ca voi felia merele si voi folosi foietaj de placinta, e foarte bun, sper sa iasa ceva comestibil :)

      Ștergere