marți, 29 aprilie 2014

Șapte curiozități ale limbii române



1. Oficial, cu o lungime de 44 de litere, cel mai lung cuvânt din limba română

se află pe locul 3 în topul celor mai lungi cuvinte din Europa. Pe primul loc se află un cuvânt german cu o lungime de 79 de litere, iar pe locul 2 un cuvânt turcesc cu o lungime de 70 de litere, ambele fiind cuvinte compuse, în timp ce cuvântul românesc este unul tehnic). Neoficial mai există alte două cuvinte mai lungi (un cuvânt în islandeză cu o lungime de 64 de litere și un cuvânt finlandez cu o lungime de 61 de litere), însă acestea nu sunt incluse în dicționare, fiind mai degrabă glume lingvistice.
2. Limba română este singura limba europeană în care se poate face o propoziție completă, formată din 5 cuvinte care conțin doar vocale: “Oaia aia e a ei”.
3. Cel mai lung cuvânt care conține doar vocale: uiuiu.
4. Cel mai lung cuvânt care conține o singură consoană: acioaiei.
5. Cel mai lung cuvânt care incepe și se termină cu o vocală și în rest conține doar consoane: înspre.
6. Cel mai lung cuvânt care denumește o localitate din Romania: Streisângeorgiu.
7. Cel mai scurt cuvânt care denumește o localitate: Ip.
Și, în final, câteva palindromuri amuzante (grupuri de cuvinte sau cuvinte care pot fi citite de la stânga la dreapta și de la dreapta la stânga fără să-și piardă sensul):
Ele ne seduc cu desenele;
Era sa pozez o pasare;
Elisa va lasa Toyota sa la Vasile;
Era o tipa rapitoare.


sursa: webcultura.ro

18 comentarii:

  1. m-am amuzat teribil!! uiuiu e cuvant? eu nu stiam....:))
    iar asta cu cititul de la dreapta la stanga si invers e foarte tare :))
    limba noastra e o comoara!

    RăspundețiȘtergere
  2. toate ca toate, dar palindromurile sunt COLOSALE! nu mi-am imaginat ca se pot construi propozitii!
    pup draga mea draga

    RăspundețiȘtergere
  3. Trebuie să recunoaştem că avem o limbă tare interesantă! Plină de tot felul de "perle" şi "bijuterii".
    Mi-au plăcut tare mult cele alese de tine aici. Poate mai găseşti şi altele.
    Numai bine, dragă Pandhora! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu le caut in mod special dar cine stie :))
      la fel si tie, draga Alex!

      Ștergere
  4. Foarte interesant, mi-a placut!
    la lista ta de palindromuri as mai adauga si propozitia "Ele fac cafele" :-)
    Toate cele bune iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mi-a placut! :)
      si tie la fel, Vulpita!
      sa stii ca am trimis niste soare in Toronto, si ai mei se plang de lipsa lui, sa-mi zici daca a ajuns :)

      Ștergere
  5. Multe comori ascunde aceasta limba.Bine ca mai sapa cineva dupa ele.:))

    RăspundețiȘtergere
  6. Si una de la mine, Fenilalaninhidroxilaza :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, e ceva, dar ce e? un compus chimic?
      ma duc la sfantul google sa ma lumineze :)

      Ștergere
  7. Răspunsuri
    1. mai bine ca nu aveam habar de Fenilalaninhidroxilaza ta, m-am ingrozit de ce am citit...
      da, biata ea :D

      Ștergere
  8. Sa nu mai vorbim de ciclopentanperhidrofenantren :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu, nu, de data asta nu ma mai las ispitita, nu mai vreau sa stiu nimic :)))

      Ștergere
  9. propozitia cu Elisa nu merge si invers!

    RăspundețiȘtergere