vineri, 25 ianuarie 2013

Barbati cu barba,barbati fara barba


Arta bărbieritului triumfă în secolul al 18-lea, în perioada iluministă, atunci când devin şi o profesie de sine-stătătoare, fiind asociat cu rafinamentul, caracterul aristocratic sau stilul specific unui gentilom adevărat. Dupã cum noteazã William Nicholson în "Journal of Natural Philosophy, Chemistry, Literature and the Arts" în 1802, "capriciul şi moda, sau îmbunãtãţirea modernã a igienei personale, au privat toate naţiile Europei de bãrbi". Pãrul facial începe sã fie considerat barbar. Petru cel Mare alege sã dramatizeze racordarea Rusiei la modernitatea occidentalã ordonând nobililor sã-şi radã podoaba.
La mijlocul secolului al 18-lea avansul tehnologic în prelucrarea oţelului a condus la apariţia unor noi varietãţi metalice pe piaţã, care puteau fi foarte bine adaptate celor care mânuiau o lamã. Oţelul de creuzet avea o importanţã aparte. Puternic şi durabil, şi totuşi pretându-se la o polizare pânã la luciu de oglinda, era un dar dumnezeiesc pentru noua generaţie de producãtori.În 1772, Charles Woodcok face publicitate unei creme de ras care promite o piele catifelatã şi parfumatã. Şi totuşi, totul depinde de ascuţimea lamei. În 1770 un parfumier de pe Fleet Street din Londra îşi laudã prãvãlia care oferã sãpunuri, pomade şi unguente, dar şi lame de ras, lame care câţiva ani mai târziu devin capul afişelor publicitare. Producãtorul de brice care se folosea de noul tip de oţel era de multe ori un fost cuţitar. Existau familii specializate în lucrul cu cuţite şi lame, ca de pildã familia Savigny, probabil cu ascendenţã hughenotã.Totuşi, eficacitatea crescândã a lamelor nu poate concura cu schimbãrile în modã. În secolele al 18-lea şi al 19-lea barba este rezervatã categoriilor sociale marginale. Un chip curat indicã de obicei prezenţa unui gentilom stilat, iar barbã poartã bunãoarã un ascet, un individ care a renunţat la plãcerile lumeşti. Un om nebãrbierit trece drept un excentric sau mai rãu. Dupã rãzboaiele napoleoniene însã, când apar pe scenã noi modele de masculinitate, încep sã se poarte perciunii, iar din 1850 barba redevine simbolul masculinitãţii şi autoritãţii patriarhale. Eleganţa specificã secolului trecut nu mai este la modã.În România, în anul 1900 se vorbea despre cel mai mare salon de frizerie din ţară, şi anume cel al lui Procopie Dinescu. Bucureşteanul, după multe studii în Europa, s-a reîntors în ţară pentru a deschide un salon de frizerie pe Calea Văcăreşti. „La briciul lui Rotschild‟ se numea faimoasa frizerie deschisă de Procopie Dinescu, căreia îi călcau pragul clienţi din sfera funcţionarilor publici, a „tinerimei comerciale, cât şi a păturii muncitoare‟. Afaceristul a avut parte de un succes de invidiat, întrucât a mers pe principiul „ieftinătatea preţurilor învinge orice concurenţă‟.Astfel, „pentru un tuns sau pentru un ras‟ clientul plătea 20 de bani, însă asta în cursul săptămânii, pentru că în weekend costa 25 de bani. De asemenea, se putea plăti şi un abonament lunar de zece rasuri cu 2 lei şi 50 de bani. Preţurile erau ieftine, întrucât, la vremea aceea, salariul unui institutor în învăţământul primar era de 60 de lei pe lună. Dacă erai client fidel al salonului, căpătai „dreptul de a fi pieptănat şi fricţionat cu chinină pentru distrugerea mătreţei, la orice ceas din zi va pofti clientul, absolut fără nicio plată‟. Perioada de triumf a briciului, însă, era pe sfârşite. În 1985, lui King C. Gillette i-a venit ideea de a crea o lamă ieftină , sigură şi care să se poată înlocui. Timp de câţiva ani a încercat să-şi pună ideea în aplicare, pentru că toată lumea îi spunea că este imposibil să se creeze un oţel care să fie în acelaşi timp rezistent, foarte subţire şi foarte ieftin. În 1903 a început producţia şi a vândut 51 de aparate şi 168 de lame! Anul următor însă, după ce Gillette a patentat şi aparatul de ras, afacerea, pur şi simplu, a explodat, vânzându-se peste 120 000 de lame (în 1915 se ajunsese la peste 70 de milioane în toată lumea). King C. Gillette a aplicat ideea „loss leader", conform căreia, aparatul se vindea la un preţ mic, dar acest lucru atrăgea după sine achiziţionarea lamelor, care trebuiau mereu schimbate. Au avut un mare succes, mai ales că s-a făcut o campanie publicitară agresivă, care scotea în evidenţă lipsa de siguranţă a briciurilor. În timpul Priumului Război Mondial, fiecare soldat american a primit câte un aparat de ras Gillette, plătit de statul american.
sursa: Historia.ro

36 de comentarii:

  1. Eu am plătit 2.50 lei tunsul și 1,75 rasul :)!
    Acum fac economie de banii de ras din anul...1974 ha,ha,ha !
    S-au adun at o groază de bani :)))))))

    RăspundețiȘtergere
  2. interesant istoric! mie-mi plac barbatii cu barba...:)

    RăspundețiȘtergere
  3. :)) ...prefer un excentric sau simbolul masculinitãţii ! :)) ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am 30 de ani imi place sa port barba ..mustata cam de 3 zile .parul despre un barbat spune aproape totul

      Ștergere
  4. Foarte frumoasă istorie, chapeau!
    ps. cîrcoteală: Cred că ai uitat să spui un singur lucru: King Gilette a pus la cale scufundarea Titanicului, pentru că pe acel vas călătorea şi rivalul său într-ale bărbieritului: nobilul Astor. :)
    În treacăt fie spus,(am mai spus): un bărbat adevărat se bărbiereşte de cel puţin două ori pe zi, îţi aminteşti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))
      carcotasule! :))
      cred ca un barbat isi ppoate permite mici mari extravagante in functie de varsta si asta nu poate adauga decat farmec acelui barbat...
      un barbat cu barba de "3 zile",look pe care eu il apreciez definitiv arata neingrijit daca are 70 de ani si fenomenal daca are 30...
      dar dincolo de asta conteaza cum stii sa-ti porti "barba" chiar si de 3 zile,chiar si la 70 de ani :)
      mustata mi s-a parut intotdeauna a fi un accesoriu inutil dar sunt multe femei si evident,barbati care au o prere deiferita de a mea :)

      Ștergere
  5. Mai vrei o cîrcoteală?

    Iată: se pare că mulţi bărbaţi au renunţat la podoaba lor păroasă de pe mutra lor personală, la cererea expresă a soţiilor sau a amantelor dumnealor. Nu amănunţesc motivele. :P
    Vaaai, ce dramă, vaaai şi iară vai! :)

    Serios vorbind, sunt foarte puţine chipuri de bărbat cărora o mustaţă, o barbă, sau combinaţii dintre, îi dau aceluia un aer de farmec sau de prestigiu.
    Important este ca şi purtătorii de podoabă păroasă pe mutră, cît şi cei care nu adoptă acest mod de exprimare a personalităţii dumnealor, să fie îngrijiţi: cine poartă barbă sau mustaţă să o(le) tundă la intervale regulate, iar cei care nu, să-şi menţină prospeţimea feţei, ZILNIC!

    ps. gata cu cîrcoteala!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sa fii ingrijit e de la sine inteles si eu nu la asta faceam referire...
      eu fac referire la a purta ce ti se potriveste si chiar ce ti se potriveste mai putin dar cu charm :)

      Ștergere
    2. Bine, bine, am priceput. Cam greu, dar am. :)

      - - -
      Foarte bine documentat acest articol.
      Şi foarte interesant!
      - - -
      Noapte bună, pandhora. hug prietenesc! :)

      Ștergere
    3. pup draga Tibi,somnic pufos! :)

      Ștergere
  6. Şi eu prefer bărbaţii cu barbă...
    dar, barba nu prinde bine oricui, sau aşa mi se pare mie.
    Ideal ar fi ca fiecare bărbat şă fie atent la aspectul lui, în funcţie de propria personalitate, nivelul cultural, locul de muncă... şi poate ar mai fi...
    Frumos articol, draga mea... un subiect la care mulţi bărbaţi ar trebui să se gândească cu mai multă seriozitate decât o fac!
    O zi cât mai plăcută, chiar dacă afară e cum e.. :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asta e si parerea mea...totul e sa ti se potriveasca aspectul pe care il alegi ca si barbat si mai ales sa stii sa-l porti...
      barba de "3 zile" care imi place mie de exemplu,necesita multa atentie,altfel aspectul purtatorului chiar pare a fi neingrijit :)

      da...s-a intors iarna :(

      Ștergere
  7. Foarte interesantă "istorie"! Câte nu s-ar mai putea spune despre această problemă ce ţine de aspectul masculin.
    Şi eu am purtat barbă mai mulţi ani, dar am renunţat, căci trebuia îngrijită şi îmi lua mult timp.
    Tata a purtat mereu mustaţă, iar bunicul meu avea o mustaţă ca a lui... Hitler! :-)
    Fiecare trebuie să aleagă ceea ce i se potriveşte mai bine aspectului său. Şi vârstei, desigur!

    O zi frumoasă, dragă Pandhora! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. exact,fiecare trebuie sa aleaga ce i se potriveste si sa stie sa poarte ce a ales :)
      o zi faina iti doresc si eu Alex!

      Ștergere
  8. Interesant, incitant, atrăgător, te felicit! Am avut perioade în care îi consideram bărbați mai ales pe cei cu barbă, asta când eram de vreo 21 de ani! La arte, acolo aveam colegi cu bărbi și plete, erau haioși și frumoși, să știi! Apoi am revenit la sentimente mai ”curate” și m-am măritat cu unul fără barbă, dar cu plete negre până pe la mijlocul spatelui (da, e Xaba, acum tuns perie). Azi îmi plac cei rași, hahaha, dar nu chiar de trei zile. Totuși, unora le stă foarte bine, nu-i așa?! ;)
    Happy weekend și o zi numai bună de plimbare și distracție!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sa stii ca intotdeauna mi-au placut barbatii cu parul lung,nu stiu cum dar parca parul baietilor e mai frumos decat al fetelor :))
      la fel de mult imi plac si barbatii cu capul ras,au pentru mine cel putin un aer masculin care ma tulbura,asa ca iti inteleg perfect preferintele :))
      un w-end perfect iti doresc si eu Mirela,pup!

      Ștergere
  9. Unora le sta chiar bine, insa nu stiu daca mi-as dori neaparat ca tatal sau sotul meu sa aiba barba. Daca se simt bine cu barba, cu siguranta ca m-as invata cu timpul, dar ... s-ar putea sa nu-i mai imbratisez atat de des! :)
    La argumentul asta, s-ar putea sa nu mai vrea barba! :))
    Sa ai o zi frumoasa draga Pandhora!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eee...daca umbli cu "arma secreta" s-ar putea sa ai castig de cauza :))
      am avut o singura data un prieten cu mustata dar pe el chiar il prindea acest accesoriu si pe mine nu m-a deranjat chiar deloc :))
      pup si eu Melly,o zi faina iti doresc la randul meu!

      Ștergere
  10. Foarte frumoasa "istorioara" ta! Mie îmi place teribil de tare cand sotul meu este proaspat barbierit!
    Un weekwn minunat sa ai draga mea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sunt sigura ca da,cum ar putea sa nu-ti placa o piele fina si delicat parfumata? :)
      un w-end perfect iti doresc si eu Minnie cu tot dragul,pup!

      Ștergere
  11. Iata-ma si ascet! Ar trebui sa ma si comport în consecinta! Mai greu...
    Ba nu, cred ca eu am aparut dupã rãzboaiele napoleoniene, deci merge! Favoriti si mustata rasucita, am avut si de astea!
    Meseria asta era pe vremuri foarte respectata. Barbierii mai luau si sânge ca sa scada tensiunea, dupa cum fierarii scoteau masele când era cazul...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ascet,dar fermecator :))
      mi-ar placea sa vad cum aratai cu favoriti si mustata rasucita,asta daca ai vorbit serios, desigur :)
      da,chiar asa era,barbierii faceau mai multe chiar daca nu stiau atat de multe dar cu siguranta oamenii aveau incredere in ei...

      Ștergere
  12. Deoarece am lucrat un timp la singura fabrica romaneasca de instrumentar medical,ar fi trebuit sa stiu istoria briciurilor si lamelor...N-am stiut-o.
    Faceam foarfeci, bisturie, seringi de sticla...; in anii 1977-80 ma ocupam de aparatura de respiratie artificiala si anestezie...
    Nu ma mai laud;una cu alta despre postare zic asa:interesant,chiar pasionant !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucura aprecierea ta mai ales ca ti-a redesteptat amintiri placute...
      lamele de cutit,ca si cele de sabii si fabricarea lor trebuie sa fie fascinanta,am mai scormonit pe ici colo si poate voi mai posta cate ceva...
      te mai astept :)

      Ștergere
  13. ce poveste interesanta! cum se schimba gusturile oamenilir si ideea de frumos...
    Este adevarat ca un barbat tanar, lasandu-si barba, capata aer de "mai in varsta", un barbat matur, neras, arata neîngrijit iar un bunic cu barba, este frumoooos! hahaha :) Ce bine ca societatea nu impune o anumita moda, ci acorda fiecaruia libertatea de a face cum crede ca ii sta mai bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. slava cerului ca este asa! :)
      imi amintesc ca atunci cand am fost la Niagara am intalnit un grup de Amish venit in excursie...barbatii purtau barbi,culmea e ca ele se potriveau cu tinuta lor sobra, dar ar fi fost total nepotrivite oricui altcuiva in acel loc...
      mereu am zis ca o sa fac o postare despre Amish si chiar cred ca o voi face curand...

      Ștergere
  14. Aceeasi barba pe un chip poate fi sarmanta...pe altul poate fi un dezastru. La fel sta treaba cu mustatile sau pletele ori lipsa lor (nu ma refer la calvitie, care imi displace).
    Asa ca nu pot spune ca imi plac barbile sau mustatile sau pletele. Imi plac doar cei carora le stau bine si atat :)
    Sunt si barbati carora nu le sta bine fara barba, sau fara mustata...cazuri si cazuri :)
    O noapte buna, Pandhora draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. dovada ca nu e frumos ce e frumos,e frumos ce-ti sade bine! :)
      o noapte buna iti doresc si eu draga Elly!

      Ștergere
  15. multumesc :)

    bine ai venit pe la mine, te mai astept!

    RăspundețiȘtergere