joi, 7 martie 2013

Iubiri in umbra timpului - Jules Verne si Luiza din Carpati

Numele Cetăţii Colţ, de la marginea Munţilor Retezat, a ajuns în toată lumea, în paginile unei cărţi. Jules Verne a scris despre ea în ,"Castelul din Carpaţi''. Şi nu numai titlul romanului are legătură cu România. Cine şi-ar fi închipuit că Jules Verne a iubit o româncă din Homorod, de focul căreia s-a stins, şi de dragul căreia a scris această carte de succes! „Castelul din Carpati”, reprezinta o exceptie intre scrierile lui Jules Verne, fiind de fapt o poveste de dragoste. Se pare ca Jules Verne a calatorit in Transilvania, unde a cunoscut o tanara de 17 ani, Luiza Teutch, ce a fost pentru romancier un adevarat refugiu sentimental.Singura urma a acestei povesti de dragoste este insa, doar romanul amintit, nici biografii lui Verne nedetinand prea multe informatii in acest sens. Personajele si numele locurilor din roman pot fi cu usurinta identificate ca fiind din zona Cetatii Colt, mai mult, grafica din primele aparitii a cartii (editia Hetzel) reda izbitor silueta cetatii. Despre tanara Luiza, pe care Verne o numeste in scrieri „unica sirena” se cunosc cateva amanunte. Ea a fugit de acasa chiar inainte de nunta ei, si ea este cea care il insoteste pe romancier in calatoriile sale din Transilvania. Idila dintre cei doi, se pare ca s-a consumat la poalele cetatii unde a existat o cocheta cabana, numita „Casa vanatorilor”, unde cei doi indragostiti s-au stabilit o perioada.Dupa mai multi ani, la interventia parintilor, Luiza nu scapa totusi de o casatorie aranjata, mirele fiind Gustav Muller, un barbat cu 16 ani mai tanar decat Verne. Se cunoaste ca aceasta situatie agraveaza iremediabil perioada neagra si ciudata pe care scriitorul tocmai o traversa, perioada cauzata printre altele de moartea mamei sale, a editorului sau - cel mai bun prieten, si de un atentat a carui victima este, ramanand infirm. Dragostea celor doi iubiti s-a consumat apoi in scrisori, dar cu timpul, s-a stins. A ramas insa vie pentru scriitor.Povestea castelului are, cumva, un final. in 1944, intr-o familie din Bucuresti, intr-un scrin, sunt gasite cateva scrisori. De la Jules Verne catre Luiza. Epistole de dragoste, pe care preafrumoasa femeie le-a lasat nepoatelor ei. Urmasii ei (familia Luciei Angela Dudescu) pastreaza si alte daruri despre care spun ca sunt de la Jules Verne - un ceas cu pendul, doua machete ale iahturilor scriitorului si cateva volume din ,"Calatorii extraordinare".
 


sursa: http://www.realitatea.net

(repostare)

50 de comentarii:

  1. Cate-o data ma minunez de "secretele" istoriei! Acum aflu de la tine de legaura lui Verne cu Romania, iar azi dimineata îmi citea sotul meu un articol în care scrie ca un str-stra-stranepot de a lui d'Artagnan traieste tot în Romania! Descopar mai multe legaturi cu Franta decat cu Italia, asa cum m-asi fi asteptat!
    Foarte frumos articolul!
    pup, zi faina!

    RăspundețiȘtergere
  2. ma bucur ca ti-a placut,si mie mi-a facut placere sa aflu aceste amanunte pe care am vrut sa le impart cu voi :)
    pup si eu draga Minnie,frumoasa sa-ti fie si tie ziua! :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Wow... am citit romanul in adolescenta, dar pe atunci nu m-a dus gandul ca J.Verne ar fi fost in Romania cu adevarat si inca mai mult, ca a fost indragostit de o romancuta! Am crezut ca, la fel ca Bram Stoker in romanul Dracula, a folosit date geografice reale, impletite cu povestea imaginara.
    Ce poveste de dragoste furtunoasa! Foarte interesant si tare dragut povestit! Multumesc draga mea draga! :-)
    Sa si o zi vesela! Pupici ☆★☆★☆★☆

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pentru ca se apropie ziau noastra,a Femeilor mi-am zis ca o poveste romantica e mai mult decat potrivita :)
      te pupacesc si eu draga mea draga! :)

      Ștergere
  4. Ce informatii interesante. Cand am citit cartea "Castelul din Carpati", am fost fascinat de cele scrise acolo, mai ales pentru ca se petreceau in tara noastra.
    O zi frumoasa, draga Pandhora! :-)

    RăspundețiȘtergere
  5. :) da, o poveste frumoasă şi tristă. Pentru că se sfârşeşte aiurea.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu vreau să mă laud dar, ştiam de această frumoasă poveste de dragoste. Mulţumesc totuşi, că mi-ai reamintit-o pentru că uituc cum sînt... :D)

    RăspundețiȘtergere
  7. Probabil marile iubiri sunt cele imposibile!

    RăspundețiȘtergere
  8. Interesanta poveste intr-adevar, mai ales ca a fost si sursa de inspiratie pentru roman.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si mie mi-a placut...mi-a placut romanul,mi-a placut povestea :)

      Ștergere
  9. Draga mea Pandhora, mare bucurie mi-ai făcut. Eu sunt avidă să știu cât mai multe despre autorii mei îndrăgiți, iar Jules verne este printre primii. Mulțumesc !
    Să ai zile frumoase !

    RăspundețiȘtergere
  10. mai auzisem despre aceasta , mai de mult , mi-a facut placere sa citesc la tine in detaliu !

    RăspundețiȘtergere
  11. din nou interesant! nu cred ca vreodata a trecut prin romania vreun strain fara sa se indragosteasca de fetele noastre frumoase :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Interesant si misterios! Frumoasa poveste ne-ai adus la lumina cu darul tau, draga Pandhora!
    Multumim!
    Seara placuta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. bucuria voastra e si a mea! :)
      o zi frumoasa iti doresc si tie! :)

      Ștergere
  13. ce mi-a placut!
    suntem irezistibile, ce mai la deal, la vale :P
    pop!

    RăspundețiȘtergere
  14. Nu stiam ca aceasta poveste a stst la baza romanului. Multumesc, pandhora! Romanele lui mi-au incantat copilaria. Pupici si sa ai o seara frumoasa in continuare !

    RăspundețiȘtergere
  15. Foarte interesant, citind romanul cu multzi ani in urmå må intrebam retoric dacå el a fost cu adevårat in realiate in Ro.?! Acum må bucur ca un copil in fatza unei jucårii noi, pt. cå maine la sc. are fiul meu cu incå ceva så se laude ... asa ca 1/2 roman ce este :D
    Merci :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sunt mandra ca aceasta poveste l-a facut mandru pe fiul tau! :)

      Ștergere
  16. Am vazut casa lui din Amiens. N-am stiut multe din ce ne-ai povestit tu. Daca a mai si iubit o românca, pe Luiza Teutch, bravo lui!
    Probabil era din Sibiu, tot Iohannis era primar?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. bravo lui si bravo ei pentru ca a avut suficient farmec incat sa-l cucereasca :)

      Ștergere
  17. La mulți ani de 8 Martie! Numai bucurii și o zi cat mai frumoasă! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc Alex de urare,la multi ani sotiei si fiicei tale,o primavara frumoasa va doresc la randul meu! :)

      Ștergere
  18. Uitasem total de aceasta poveste de iubire! Crezusem, un timp, ca e doar propaganda! Mi-ar placea sa pot merge pe urmele lasate in istorie de anumiti oameni! Istoria, ca materie, nu ma atrage - nu m-a atras niciodata - dar astfel de povesti sunt fascinante si le citesc cu multa-multa placere!
    Romania, tarisoara noastra mica, se pare ca ascunde multe... minunatii! :) Dar si oamnenii care au trait candva pe aici au fost minunati si celebri si au avut prieteni minunati si celebri veniti de pe alte meleaguri!
    Zi frumoasa iti doresc!
    Cu drag!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. e un lucru pe care l-as face si eu,mi-ar placea grozav de mult...
      povestile sunt fascinante,nu-i asa ?:)
      o zi minunata iti doresc si eu!pup! :)

      Ștergere
  19. Îmi place foarte mult cartea și articolul tău!
    Pandhora, la mulți ani de 8 Martie! Să fii iubită și fericită! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc draga mea,la multi ani si o zi de 8 martie superba iti doresc si eu! :)
      pup!

      Ștergere
  20. Româncele au sucit dintotdeauna minţile occidentalilor :)
    Poveşti de dragoste mai apar şi în alte romane ale lui Jules Vernes, de exp. în "Ocolul pământului în 80 de zile" sau în "Bilet de loterie".

    RăspundețiȘtergere
  21. Ca ar fi fost prin Romania nu ma indoiam inca de cand am citit romanul insa ca a trait aici o atat de mare iubire n-am stiut. Frumoasa poveste...ca orice poveste de dragoste. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si pe mine m-a cucerit povestea cand am aflat despre ea...a fost o poveste frumoasa de dragoste dar...dragostea raneste...ufff...

      Ștergere
  22. Ff interesanta poveste si m-am bucurat asa de mult sa o citesc ! Tin minte si acum cum arata cartea Castelul din Carpati atunci cand am citit aceasta poveste de dl Jules Verne, uimit dar si flatat atunci ca el fusese interesat de acest lant muntos din Romania, cand stiam ca dansul scria mai mult despre regiuni deosebit de indepartate, chiar fantastice pt o populatie de cititori europeeni de la timpul dansului dar inca probabil si de mai aproape de zilele nostre, cum ar fi junglele africane si indiene, pampasul Americii de Sud, etc. Cartea mi s-a parut simpla, nu deosebit de palpitanta relativ la opera mai larga a acestui scriitor precursor pt genurile literare moderne de fantasy fiction si science fiction plus travel fiction, insa mi-au placut cateva fraze cu descrieri de peisaje si de oameni care mi s-au parut chiar aproape parca de maniera d-lui Calistrat Hogas, care mi-au creat impresia ca dl Verne chiar parca stia sau intuia ceva adevarat despre sufletul cultural nomadic pastoral romanesc...si uite, daca dansul, care era renumit pt a fi de fapt un calator "de fotoliu", adica mai mult cu imaginatia dansului decat in realitate, totusi vizitase o regiune cultural romaneasca, si chiar interactionase afectiv cu cel putin un localnic din aceste locuri !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. la vremea cand am citit-o si eu am fost extrem de mandra ca actiunea unei carti a celebrului Jules Verne se petrece in Romania dar convingerea mea,ca si a ta,a fost ca doar imaginatia i-a zburat pe plaiurile noastre...mai tarziu,cu mult,mult mai tarziu am aflat ca lucrurile au stat invers...

      Ștergere
  23. Ce poveste frumoasa, chiar daca are un sfarsit trist ! In vacanta de vara o sa recitesc romanul cu siguranta :)

    RăspundețiȘtergere