joi, 12 aprilie 2012

Cand vopsim ouale de Paste?


Care este ziua în care, conform tradiţiei, se vopsesc ouăle de Paşte? Care sut tehnicile şi simbolurile tradiţionale? În multe zone ale ţării, cum ar fi Dobrogea, ouăle roşii se pregătesc în Joia Mare, iar pentru a le vopsi, gospodinele folosesc coji de ceapă. În Bucovina, ouăle se vopsesc în orice zi, începând cu Marţea dinaintea Paştelui, dar mai ales in zilele de joi, vineri şi sâmbăta. In Bistriţa şi Oltenia, ouăle se vopsesc doar în Vinerea mare. Alta data, culorile se obţineau numai din plante ce erau puse la macerat în Duminica Floriilor. Astăzi acest obicei este în mare parte pierdut.Iată cum se obţin diferite culori folosite, conform tradiţiei, în vopsirea ouălor:

roşu: coaja de măr dulce, frunze şi flori de măr dulce, roiba, flori de şovârf, coaja de măcieş, etc.
albastru: flori de viorele.
verde: frunze de nuc, coaja de arin, coaja şi mugur de măr pădureţ, floarea-soarelui, etc.
galben: coji de ceapă, coaja de lemn pădureţ, coaja de lemnul câinelui, coaja de mălin, etc.
negru (ouale negre simbolizează durerea lui Iisus): coaja verde a nucilor, coaja şi fructe de arin, etc.

Aceste culori se obtin fierbând frunzele, florile, coaja sau tulpina acestora....

sursa:www.gazetaromaneasca.com

25 de comentarii:

  1. ce frumoase sunt ...si , da , ai dreptate , la noi nu se vopsesc vinerea !

    RăspundețiȘtergere
  2. Bună scumpo!
    Superbă poza ta!
    Eu cred că era mai bine cum se facea înainte,
    acum au ieșit o grămadă de vopseluri și de proastă
    calitate!
    O zi superbă îți doresc !
    Cu mare drag te pupppp

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. joi, but again bunicii sint din dobrogea si e posbil ca din acest motiv noi sa le vopsim joi

      Ștergere
    2. *ELENA*: ar fi greu acum sa mai gasim acele ingrediente si sa gasim suficient timp sa le preparam in cazul in care le-am gasi...
      dar cred ca era cu adevarat o bucurie sa faci totul simplu cu ceea ce aveai in jurul casei :)
      o seara frumoasa iti doresc la randul meu...te pupic si eu >:D<

      Ștergere
    3. karma police: joia vopsesc si eu ouale :)

      Ștergere
  3. Eu tot de joi stiu ca se vopsesc... depinde de zona, asa cum ai scris si tu! Spor la treaba! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc :)
      tocmai ce am terminat de vopsit ouale :)
      seara faina iti doresc :)

      Ștergere
  4. :) moldoveanca fiind le vopsesc cand am timp! in general sambata mi-o dedic intru totul pregatirilor de paste :). poop...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sa ai spor in acest caz...sambata vei avea o zi lunga...ca si mine de altfel :)
      te pupacesc si eu :)

      Ștergere
  5. daca as fi scris eu articolul, titlul ar fi fost asa: "Cand vopsiti ouale de Paste?"
    Asa ca sunt si eu curios...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sper ca ti-a fost satisfacuta curiozitatea...mai mult sau mai putin :)

      Ștergere
  6. a. În copilărie vedeam că mama mea vopsea ouăle în Joia Mare, iar cozonacul şi pasca le cocea în Vinerea Mare.Nu ştiu dacă învăţase această ordine a derulării obiceiurilor la orele de religie din clasele primare (anii '30), sau ea respecta tradiţia ialomiţeană a părinţilor ei.
    b. Această "regulă a celor trei unităţi" (ca în dramaturgie : de loc, timp, acțiune) aplicabilă şi la obiceiurile de comemorare a marii drame a Răstignirii, diferă însă în funcţie de zonă, de tradiţie, de timpul şi de buna-dispoziţie a gospodinei.Cred că, în iureşul vieţii de azi, nu mai contează ziua anume, contează doar ...rezultatul!
    c. Sărbători cu bine tuturor!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. la fel faceau si mama si bunica mea asa am facut si eu azi :)
      important este sa pastram traditiile indiferent de zona in care ne-am nascut...
      de fapt aceasta varietate da farmec sarbatorilor in general si acesteia intr-un mod mai special...
      nu ne ramane decat sa ne bucuram ca ducem mai departe mult-putinul pe care l-am deprins fiecare din familiile noastre :)

      Ștergere
  7. Răspunsuri
    1. sunt frumoase si rosii...eu nu folosesc alte culori la vopsit :)
      ma simt foarte linistita acum...nu stiu de ce cu toate ca mai am multe de facut si maine oricum merg la job :)
      dar ale tale cum sunt? :)

      Ștergere
    2. sper ca pe mine nu ma intrebi cum imi sunt ouale :))

      Ștergere
    3. acum ce sa fac...nu iti pot insela sperantele :))

      Ștergere
  8. oare mai vopseste cineva oua prin metode naturale cand vopseaua chimica e la indemana?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. in marile ca si in micile orase mai mult ca sigur nu...dar trebuie sa mai fie locuri unde,macar simbolic,ouale se vopsesc asa cum se facea o data...

      Ștergere
  9. de cand ma stiu, am vopsit ouale joia...
    a fost joi, deci doar ce le-am vopsit :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce culori vesele! Bucuria Pastelui e aproape!:)
    O zi minunata!

    RăspundețiȘtergere
  11. Frohe Oster Pandhi! Kjuss dir schatze!

    RăspundețiȘtergere
  12. multumesc pentru urare si pentru sentimente...
    mi-ar placea sa stiu despre ce pisic este vorba :)
    Sarbatori Fericite iti doresc la randul meu! :)

    RăspundețiȘtergere