miercuri, 18 aprilie 2012

A existat frumoasa Zaraza?



Cunoscătorii legendei s-au împărţit în două tabere: cei care spun că Zaraza este 100% ficţiune şi cei care cred că a existat o femeie care a servit ca model pentru această legendă urbană, una dintre cele mai frumoase ale Micului Paris.
Marea iubire dintre unul dintre cei mai cunoscuţi muzicieni ai Bucureştiului interbelic şi cea mai frumoasă ţigancă din Micul Paris, Zaraza, se cântă şi astăzi în localurile cu aer nostalgic din Capitală. O poveste de amor nebun despre care cronicarii cred că este undeva între adevăr şi ficţiune.
Nu exista nicio fotografie a Zarazei si totusi...despre Zaraza se vorbeşte ca despre o frumuseţe dumnezeiască, cu buze senzuale, părul lung, brunet, uns din plin cu ulei de nuci. Considerată una dintre curtezanele de lux ale Micului Paris, se spune despre ea că avea trecere doar la cei mai sofisticaţi boieri ai vremii.
Fiecare apariţie a ei emana un exotism special. Obişnuia să poarte o rochie verde praz, cercei baroc şi pantofi împodobiţi cu ştrasuri care o făceau să nu treacă neobservată, spun cei care au studiat istoria vremii.În 1944 întâlneşte iubirea vieţii ei, pe binecunoscutul dizeur cu voce de tenor, Cristian Vasile. El a existat, nu e ficţiune. A ţinut linia întâi alături de Titi Botez, Jean Moscopol şi Zavaidoc, cel cu care avea să şi lupte pentru inima Zarazei.Povestea de dragoste dintre cei doi începe exact ca un tango, uşor şi cu accente tragice, în localul „Vulpea roşie”, de pe Lipscani, unde muzicianul era rezident, povesteşte Mircea Cartarescu in cartea sa, “De ce iubim femeile”.
Lautarul nu-şi poate dezlipi ochii de pe ea, impresionat de apariţia frumoasei ţigăncuşe, atunci când intră, într-una din seri, însoţită la braţ de un aristocrat care ocupă o masă în dreptul scenei pe care Cristian Vasile interpreta dumnezeieşte. Furat definitiv de frumuseţea ei, el nu poate continua tot recitalul şi se refugiază într-un local vecin. Nu avea să ştie că sentimentele erau reciproce. Zaraza se îndrăgostise şi ea, la prima vedere, de lăutar.
Zaraza a fugit după el, s-a aşezat la masă şi nu l-a mai scăpat din priviri. În noaptea aceea a devenit femeia lui şi aşa a rămas timp de doi ani de zile. Frumuseţea ei continuă să atragă priviri care îl fac invidiat pe Cristian Vasile.În acest context, istoricii vorbesc despre o rivalitate între el şi Zavaidoc care renunţă la planul lui diabolic de a-l ucide pe cântăreţ din cauză că ar fi riscat prea mult. Vasile era foarte celebru şi risca să se afle repede cine-i autorul. Nu acelaşi noroc l-a avut Zaraza, omorâta fiind de Borilă, un ţigan din anturajul lui Zavaidoc, “antrenat” să ucidă.A fost omorâtă de un ţigan gelos, pe malul Dâmboviţei, în timp ce mergea să cumpere tutun. Cristian Vasile a fost devastat. Pentru că o iubea atât de mult, se zice că, după ce a fost incinerată, lăutarul ar fi furat din crematoriu urna cu cenuşa ei şi ar mâncat-o cu linguriţa”,spune istoricul Dan Falcan.Alţii susţin însă că acest scenariu este pură ficţiune construită pe seama unei melodii de tango intepretată de Cristian Vasile şi compusă de fapt de un argentinian.Celebrul lăutar a murit la Sibiu în 1974, iar mulţi dintre cei care au alimentat veridicitatea poveştii au susţinut că l-au şi cunoscut. Un artificiu obişnuit pentru a da credibilitate invenţiei, ne-a mai spus scriitorul. Nimeni nu poate şti dacă această femeie a existat cu adevărat, însă legenda ei va dainui multa vreme de-acum incolo si va ramane pe buzele multor cantareti contemporani.

Cristian Vasile - Zaraza
sursa: www.adevarul.ro

32 de comentarii:

  1. am citit si eu legenda zarazei...si e placut acum sa se stie ca exista o legenda (fabricata in imaginar) bazata pe o pasiune atat de mare. chiar daca melodia care ii poarta numele e compusa cu mult inainte de uruguayanul Benjamin Tagle Lara :)
    "zaraza" nu va muri niciodata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. foarte adevarat dar romanul cu talentul lui nativ a "naturalizat" acest tango transformandu-l,cum altfel,intr-o frumoasa si trista poveste de dragoste...

      Ștergere
  2. o legenda pe cat de frumoasa si romantica , pe atat de dramatica...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. iubirea iesita din tipare nu poate fi decat dramatica...de aceea mie imi si plac povestile...

      Ștergere
  3. frumoasa poveste romatica de-a dreptul dar si trista...mi-a placut:). o noapte faina iti doresc...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. faina sa-ti fie noaptea si povestile frumoase sa nu te ocoleasca :)
      pup

      Ștergere
  4. gand la gand cu bucurie:) Un prieten mi-a trimis prin mail povestea Zarazei. Drama, dragoste si nebunie.
    Ai povestit-o frumos, P.:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucur mult sa te revad :)
      mie imi plac povestile asa ca ma intorc mereu la ele :)

      Ștergere
  5. Olá Pan!

    Pinturas lindas Primavera!

    As cores encantam os olhos!

    Saudações do Brasil!

    RăspundețiȘtergere
  6. Noi am imprumutat tangoul, ma mir ca ei nu au imprumutat versurile pe o ... telenovela:). O zi minunata iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  7. nici nu conteaza daca a fost real sau nu, povestea este minunata iar melodia la fel

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si mie imi plac atat una cat si cealalta...
      pasiunea nu are legatura cu ratiunea...si uite asa se nasc povestile...

      Ștergere
  8. uf...
    eu am intrebari mai importante...
    pandhora exista?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu-ti ramane decat sa afli :)

      Ștergere
    2. nu am acces pe blogul "nimei"... e o intamplare personala sau e ceva cu blogul?

      referitor la sfatul tau, am trimis portretul robot unor detectivi particulari specializati in misterele feminine...
      abia astept rezultatul!

      Ștergere
    3. sper ca il voi afla si eu :)

      Ștergere
  9. Ştiu că a fost făcut şi un film pe această temă, cu Daniela Nane în rolul Zarazei, dacă ţin bine minte. Vorba acee: "fum fără foc" nu se poate. Şi câte alte poveşti de dragoste din Micul Paris nu s-au pierdut în colbul uitării.
    Frumos că ne aduci astfel de poveşti de odinioară, dragă Pandhora! O zi faină!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu nu stiu filmul dar povestea Zarazei am auzit-o prima data la bunica mea...de la ea am deprins aceasta bucurie de a ma intoarce la "a fost o data"...
      faina sa-ti fie si tie ziua Alex :)

      Ștergere
  10. O poveste frumoasa,un cantec minunat.
    Ce-mi place Zaraza!!!

    Bunica ta a stiut ca daca seamana samanta povestilor in loc bun vor prinde radacini una cate una.
    Poveste sau realitate?Nici nu mai conteaza.Bine ca exista muzica.

    Frumoasa zi iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  11. imi pare bine sa aflu aici atat de multi indragostiti de povesti...
    mai am inca destule asa ca te mai astept :)
    si da...bunica mea a avut sansa de a se bucura de farmecul acelor vremuri....

    RăspundețiȘtergere
  12. Zaraza?
    Sigur că a existat... Cum altfel?
    Orice legendă poartă în ea un sîmbure de adevăr! :)
    - - -
    Bine te-am regăsit, Pandhora.
    Hristos A Înviat!

    RăspundețiȘtergere
  13. Adevarat a Inviat!
    bine ai revenit...asteptam poze :)

    RăspundețiȘtergere
  14. a. Am văzut secvenţele din filmul lui Sergiu Nicolaescu.De adâncă epocă, bine realizate, de parcă ai vrea să te duci acolo, să te urci pe...ecran! :)))
    b. Păcat că a fost incinerată! De nu era aşa, azi am mai fi avut şanse să bem dintr-un ulcior făurit din lut (din trupul ei, fireşte !) de către un descendent al olarului lui Omar Khayyam...:)))
    c. Melodia este superbă, un tangou de zile mari, un mare şlagăr mondial, care îţi vine şi revine în minte obsesiv, dar parfumul ei este pus în valoare numai şi numai de vocea inegalabilă, de pe discul de 78 de ture, azi..."remasterizat", a lui Cristian Vasile...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu nu am vazut filmul...dar poezia lui Omar Khayyam este cu adevarat minunata :)

      Ștergere
  15. Interesant! Nu stiam povestea! Multumesc!
    Seara placuta Pandhora!

    RăspundețiȘtergere
  16. Eu cred că nu a existat într-adevăr !
    Cred că dacă exista se creau și mai multe „drame” în jurul eu. Cred că e imaginară și are foarte mult farmec așa !

    RăspundețiȘtergere
  17. Frumos articolul, mi-a placut mult! Felicitari:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc pentru apreciere...povestile merita apreciate :)

      Ștergere
  18. Bunica mea mi-a povestit deseori despre o "Zaraza" aprig trăitoare :) în oraşul ei de pe malul Dunării.
    Multă vreme am fost convinsă că aceea a fost adevărata Zaraza.
    Cu timpul, am priceput că nu e nici o comunitate mai mare sau mai mică să nu aibă o "Zaraza" a ei...mai mult sau mai puţin aprigă.
    :))

    ADOR poveştile tale! Eşti "vinovată" de muuulte seri frumoase cufundate în văluri misterioase, romantice!
    :)

    Ştii, de multă vreme voiam să-ţi fac şi eu un dar de acest gen, însă nici că mai găsesc timpul cuvenit. :(((

    Dar cum ştiu că te vei bucura fie şi aşa de încă o poveste tumultuoasă din cele vremi demult apuse, iată o...sursă:
    http://www.botosani.ro/articol/732/Povestiri+din+Moldova.html

    Pup şi iar pup şi îmbrăţişare maaaaareeee!

    RăspundețiȘtergere
  19. sunt fericita daca e asa...sunt si mai fericita ca suntem mai multi iubitori ai povestilor de alta data...
    cand ajung acasa o sa citesc in liniste ce mi-ai trimis...
    te imbratisez cu acelasi drag...si Andrei are dreptate cand iti spune "raza de soare" :)
    pup draga mea draga iubitoare de "a fost o data..." :)

    RăspundețiȘtergere